┌─────────────────────┬────────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├─────────────────────┼────────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├─────────────────────┼────────────────────┤
│Petre Lăzăroiu │- judecător │
├─────────────────────┼────────────────────┤
│Mircea Ştefan Minea │- judecător │
├─────────────────────┼────────────────────┤
│Mona-Maria Pivniceru │- judecător │
├─────────────────────┼────────────────────┤
│Livia-Doina Stanciu │- judecător │
├─────────────────────┼────────────────────┤
│Simona-Maya Teodoroiu│- judecător │
├─────────────────────┼────────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├─────────────────────┼────────────────────┤
│Oana Cristina Puică │- magistrat-asistent│
└─────────────────────┴────────────────────┘
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Cosmin Grancea. 1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 14 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, excepţie ridicată de Constantin Traian Don în Dosarul nr. 4.213/108/2014 al Tribunalului Arad - Secţia penală şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 251D/2016. 2. La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită. 3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, în principal, ca inadmisibilă, întrucât, în speţă, s-a dispus efectuarea unei expertize contabile de către experţi independenţi, astfel că dispoziţiile
art. 14 din Legea nr. 241/2005 nu au legătură cu soluţionarea cauzei. În subsidiar, pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca neîntemeiată, invocând, în acest sens, jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, şi anume
Decizia nr. 362 din 24 aprilie 2012. CURTEA, având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele: 4. Prin Încheierea din 23 februarie 2016, pronunţată în Dosarul nr. 4.213/108/2014, Tribunalul Arad - Secţia penală a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 14 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de Constantin Traian Don cu ocazia soluţionării unei cauze penale având ca obiect trimiterea în judecată a inculpatului pentru săvârşirea, printre altele, a unei infracţiuni de evaziune fiscală, faptă incriminată de
art. 9 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 241/2005. 5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că dispoziţiile
art. 14 din Legea nr. 241/2005 încalcă dreptul la un proces echitabil, prezumţia de nevinovăţie şi dreptul la apărare, întrucât prevăd posibilitatea folosirii estimărilor pentru stabilirea prejudiciului ca element constitutiv al unei infracţiuni, sarcina estimării revenind organelor de inspecţie fiscală, în baza unor reguli arbitrare, cu restrângerea posibilităţilor instanţei de judecată de a administra probatoriul în cauză. Consideră că o atare estimare a prejudiciului impune instanţei să constate „existenţa unui prejudiciu anterior calculării“ acestuia, fiind încălcată prezumţia de nevinovăţie. De fapt, instanţa este obligată să procedeze la estimarea prejudiciului în favoarea fiscului, fără a avea loc o determinare certă a existenţei şi a întinderii acestui prejudiciu, iar inculpatul este împiedicat să propună probe în apărarea sa, din moment ce estimarea prejudiciului este stabilită, ab initio, prin dispoziţiile de lege criticate. 6. Tribunalul Arad - Secţia penală apreciază că excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 14 din Legea nr. 241/2005 este neîntemeiată. Arată, în acest sens, că textul de lege criticat îşi găseşte aplicabilitatea atunci când contribuabilul nu pune la dispoziţia organelor abilitate documentele fiscale şi contabile necesare verificării modului de calcul al sumelor datorate bugetului general consolidat. Or, principial vorbind, printr-o faptă culpabilă nu poate fi obţinut un drept.
Constituţia prevede, pe de o parte, că cetăţenii au obligaţia să contribuie, prin impozite şi prin taxe, la cheltuielile publice (
art. 56), iar, pe de altă parte, că drepturile şi libertăţile fundamentale trebuie exercitate cu bună-credinţă, fără să se încalce drepturile şi libertăţile celorlalţi (
art. 57). Împrejurarea că, în baza dispoziţiilor
art. 14 din Legea 241/2005