Inapoi la Cautare

DECIZIE 32 /2017


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 223 alin. (2) teza finală din Codul de procedură penală


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 19.01.2022, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (19.01.2022) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


	

┌───────────────────────┬────────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────────┼────────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────────┼────────────────────┤
│Petre Lăzăroiu │- judecător │
├───────────────────────┼────────────────────┤
│Mircea Ştefan Minea │- judecător │
├───────────────────────┼────────────────────┤
│Daniel Marius Morar │- judecător │
├───────────────────────┼────────────────────┤
│Mona-Maria Pivniceru │- judecător │
├───────────────────────┼────────────────────┤
│Livia Doina Stanciu │- judecător │
├───────────────────────┼────────────────────┤
│Simona-Maya Teodoroiu │- judecător │
├───────────────────────┼────────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────────┼────────────────────┤
│Afrodita Laura Tutunaru│- magistrat-asistent│
└───────────────────────┴────────────────────┘


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Marinela Mincă.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 223 alin. (2) teza finală din Codul de procedură penală
, excepţie ridicată de Danco Stelian Liviu şi Ciascai Radu Ovidiu în Dosarul nr. 305/84/2016 al Tribunalului Sălaj - Secţia penală şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 234D/2016.

    2. La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca neîntemeiată, a excepţiei de neconstituţionalitate. Astfel, prevederile art. 223 alin. (1) din Codul de procedură penală
 reglementează cu privire la cazuri autonome de aplicare a măsurii arestării preventive, iar alin. (2)
 al aceluiaşi articol reglementează cu privire la cazuri de arestare în considerarea existenţei unei stări de pericol pentru ordinea publică. Aşadar, procurorul va trebui să probeze că lăsarea în libertate reprezintă pericol pentru ordinea publică, sens în care va ţine seama de o suită de criterii de evaluare referitoare la gravitatea faptei, a modului şi a circumstanţelor de comitere a acesteia, a anturajului şi a mediului din care provine inculpatul, a antecedentelor penale şi a altor împrejurări privitoare la persoana acestuia. În acest sens este şi jurisprudenţa instanţei de la Strasbourg, din care rezultă că sunt patru motive fundamentale acceptabile pentru arestarea preventivă a unei persoane şi acestea au în vedere pericolul ca acuzatul să fugă, riscul ca acesta să împiedice administrarea justiţiei, riscul ca acesta să săvârşească noi infracţiuni şi, respectiv, riscul ca acesta să tulbure ordinea publică.

    CURTEA,

    având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    4. Prin Încheierea din 19 februarie 2016, pronunţată în Dosarul nr. 305/84/2016, Tribunalul Sălaj - Secţia penală a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 223 alin. (2) teza finală din Codul de procedură penală
, excepţie ridicată de Danco Stelian Liviu şi Ciascai Radu Ovidiu în dosarul cu numărul de mai sus, având ca obiect propunerea procurorului, în faza de urmărire penală, de prelungire a măsurii arestării preventive dispuse anterior faţă de autori, de înlocuire a măsurii arestării preventive şi de prelungire a măsurii arestului la domiciliu cu privire la alţi inculpaţi.

    5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că prevederile legale menţionate sunt neconstituţionale, deoarece sintagma „stare de pericol pentru ordinea publică“ nu este suficient de clară şi previzibilă şi, contrar dispoziţiilor art. 5 din Convenţie
, deschide calea spre arbitrariu. Or, una din garanţiile contra arbitrariului este aceea ca legea naţională care permite privarea de libertate să fie suficient de accesibilă şi precisă, pentru a permite oricărei persoane să anticipeze consecinţele faptelor sale. Previzibilitatea unei legi impune enunţarea acesteia în termeni suficienţi de clari pentru ca orice persoană să poată anticipa situaţiile în care legea se aplică, precum şi obligativitatea cuprinderii în dispoziţiile sale a unor garanţii contra arbitrariului, cu scopul de a crea un nivel de securitate juridică ridicat, pentru a atinge obiectivele art. 5 din Convenţie
.

    6. Se arată că prevederi similare celor din art. 5 al Convenţiei
 se regăsesc în art. 24
 raportat la art. 53 din Constituţie
, singura posibilitate de atingere adusă libertăţii personale fiind subsumată condiţiei previzibilităţii legii. Or, în jurisprudenţa şi doctrina internă există multiple interpretări ale sintagmei „stare de pericol pentru ordinea publică“, complet diferite, ceea ce constituie o probă absolut evidentă a lipsei sale de claritate şi previzibilitate.

1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic