Inapoi la Cautare

DECIZIE 23 /2020


referitoare la interpretarea şi aplicarea unitară a dispoziţiilor art. 335 alin. (1) din Codul de procedură penală


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 15.04.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (15.04.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

    A mai arătat că această orientare este una minoritară, doar în trei astfel de situaţii instanţele apreciind în acest sens, în alte şase cauze fiind admise solicitările de confirmare a redeschiderii urmăririi penale.

    A susţinut că opinia Ministerului Public este în sensul celei majoritare, în care se apreciază că această calitate a procurorului general de a putea verifica legalitatea unei soluţii de netrimitere în judecată şi, în ipoteza în care constată că este nelegală sau netemeinică să o poată infirma, decurge dintr-o suită de dispoziţii legale ce se regăsesc fie în legea de organizare judiciară, fie în dispoziţiile Codului de procedură penală
.

    A mai arătat că în identificarea soluţiei corecte trebuie să se plece de la premisele instituite prin dispoziţiile art. 304 alin. (1) din Codul de procedură penală
, care stipulează că atunci când procurorul constată că un act sau o măsură procesuală a organului de cercetare penală nu este dată cu respectarea dispoziţiilor legale sau este neîntemeiată, o infirmă motivat, din oficiu sau la plângerea persoanei interesate.

    De asemenea, potrivit alin. (2) al aceluiaşi text de lege, dispoziţiile alin. (1) se aplică şi în cazul verificării efectuate de către procurorul ierarhic superior cu privire la actele procurorului ierarhic inferior.

    Având în vedere rolul de garant al legalităţii procesului penal, care trebuie manifestat în mod activ, a mai învederat că procurorul, respectiv procurorul ierarhic superior poate infirma orice act nelegal sau netemeinic, în orice moment al urmăririi penale, fără a fi necesar să fi fost sesizat în vreo modalitate anume.

    În acest sens a arătat că pentru o situaţie specifică de infirmare a soluţiei nelegale de netrimitere în judecată, legiuitorul a instituit reglementarea cuprinsă în dispoziţiile art. 335 alin. (1) din Codul de procedură penală
, text care, în principal, are în vedere ipotezele de redeschidere a urmăririi penale care intervin ca urmare a reevaluării unei soluţii de netrimitere în judecată dispuse de procuror şi distinge trei situaţii importante, şi anume: controlul exercitat asupra soluţiei de netrimitere în judecată de procurorul ierarhic superior celui de caz; reevaluarea soluţiei de însuşi procurorul de caz, atunci când s-au descoperit fapte sau împrejurări noi şi, respectiv, invalidarea soluţiei, de chiar procurorul de caz, în contextul neîndeplinirii culpabile de către făptuitor a obligaţiilor instituite subsecvent unei soluţii de netrimitere în judecată.

    Totodată, a mai precizat că textul legal antemenţionat, în alin. (5) se referă la redeschiderea urmăririi penale ca urmare a verificării de legalitate efectuate de judecătorul de cameră preliminară asupra unei soluţii de clasare, legiuitorul încercând să acopere toate ipotezele în care se dispune redeschiderea urmăririi penale.

    Referitor la dispoziţiile art. 335 alin. (1) din Codul de procedură penală
, care a primit o interpretare diferită, a arătat că folosirea de către legiuitor în cadrul sintagmei „procurorul ierarhic superior celui de caz“ a substantivului la singular este menită să desemneze categoria procurorului ierarhic superior, din care pot face parte una sau mai multe persoane.

    De asemenea, a arătat că potrivit art. 65 alin. (1)
 şi (2) din Legea nr. 304/2004
 privind organizarea judiciară, republicată, cu modificările şi completările ulterioare (Legea nr. 304/2004)
, procurorii din cadrul fiecărui parchet sunt subordonaţi conducătorului parchetului respectiv, iar acesta este subordonat conducătorului parchetului ierarhic superior din aceeaşi circumscripţie. În opinia sa, aceste norme trebuie interpretate numai în sensul că procurorii din cadrul unui parchet nu se află în subordinea procurorilor cu funcţie de execuţie din cadrul unui parchet superior, ci doar în subordinea acelora cu funcţie de conducere.

    În continuarea argumentării a mai arătat că textele legale nu pot fi interpretate în sensul că procurorii cu funcţii de conducere nu i-ar avea în subordine decât pe procurorii cu funcţii de conducere din cadrul parchetelor inferioare, deoarece o astfel de interpretare ar contraveni principiului fundamental de organizare a Ministerului Public, acela de subordonare ierarhică, prevăzut de dispoziţiile art. 132 alin. (1) din Constituţie
, şi ar face ca subordonarea ierarhică să se aplice numai în raporturile dintre procurorii unei unităţi de parchet, care s-ar subordona numai conducătorilor lor, rămânând în afara ierarhiei Ministerului Public, respectiv în raporturile dintre conducătorii parchetelor, care se subordonează numai procurorului imediat ierarhic superior.

    În acest context a susţinut că, potrivit Legii nr. 304/2004
 procurorul general are o dublă funcţie de conducere, conducând atât Ministerul Public, conform art. 62 alin. (1),
<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.