Inapoi la Cautare

DECIZIE 21 /1999


privind excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (4) şi (5) din Legea bugetului de stat pe anul 1998 nr. 109/1998


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 09.02.2023, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (09.02.2023) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


    În motivarea excepţiei se susţine ca dispoziţiile art. 5 alin. (4) şi (5) din Legea nr. 109/1998, care au determinat desfacerea contractului de muncă al contestatoarei în temeiul art. 130 alin. (1) lit. a) din Codul muncii, contravin normelor constituţionale cuprinse în art. 38 alin. (1) şi (2), referitoare la dreptul la munca, la dreptul de alegere a profesiei şi a locului de muncă, respectiv la dreptul la protecţia socială a muncii, precum şi prevederilor art. 49 privind condiţiile în care poate fi restrâns exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi.

    De asemenea, autoarea excepţiei considera ca prin dispoziţiile legale atacate "s-a creat un pretext de inlaturare a unor persoane, pentru a se putea crea fonduri pentru cei rămaşi", iar într-o asemenea situaţie nu se mai poate vorbi de o reducere reală de posturi, care să justifice aplicarea dispoziţiilor art. 130 alin. (1) lit. a) din Codul muncii.

    Exprimandu-şi opinia, instanţa de judecată considera ca, "în raport cu dispoziţiile art. 38 alin. (1) şi (2) şi ale art. 49 din Constituţie, prevederile art. 5 alin. (4) şi (5) din Legea nr. 109/1998 nu apar ca neconstituţionale".

    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, au fost solicitate punctele de vedere ale preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului.

    În punctul de vedere comunicat de preşedintele Camerei Deputaţilor se arata ca excepţia de neconstituţionalitate este nefondata, întrucât "ocuparea numărului de posturi în limita maxima de posturi prevăzută în anexa nu poate fi invocată ca o ingradire a dreptului fundamental la munca".

    Pe de altă parte, încetarea contractului de muncă în temeiul art. 130 alin. (1) lit. a) din Codul muncii nu-l împiedica pe angajat sa încheie un alt contract de muncă la alt angajator.

    Guvernul, în punctul sau de vedere, considera, de asemenea, excepţia neîntemeiată, deoarece dispoziţiile art. 5 alin. (4) din Legea nr. 109/1998 nu instituie o ingradire a dreptului la munca, a libertăţii de alegere a profesiei şi a locului de muncă şi nici a dreptului la protecţia socială a muncii. Din aceste dispoziţii legale rezultă "obligaţia ordonatorilor principali de credite de a lua măsuri, începând cu 1 iulie 1998, de corelare a numărului de posturi ocupate cu numărul maxim de posturi prevăzut în anexa nr. 3 a acestei legi ..., având drept scop încadrarea în cheltuielile de personal aprobate în anul 1998".

    Referitor la art. 5 alin. (5) din Legea nr. 109/1998 se apreciază ca aceste dispoziţii stabilesc doar "sursele de finanţare din care pot fi acordate personalului premii în cursul anului 1998", fără sa instituie vreo restrangere a exerciţiului unor drepturi şi libertăţi, care să contravină prevederilor art. 38 alin. (1) şi (2) ori ale art. 49 din Constituţie.

    Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.

            CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al preşedintelui Camerei Deputaţilor, punctul de vedere comunicat de Guvern, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile scrise, depuse de autoarea excepţiei, susţinerile părţilor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale atacate, raportate la prevederile Constituţiei şi ale Legii nr. 47/1992, retine următoarele:

    În temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, Curtea Constituţională este competenţa să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost legal sesizată.

    Alin. (4) şi (5) ale art. 5 din Legea nr. 109/1998 au următorul cuprins:

    "(4) În vederea încadrării în cheltuielile de personal aprobate în anul 1998, ordonatorii principali de credite vor lua măsuri ca, începând cu data de 1 iulie 1998, numărul de posturi ocupate sa nu depăşească numărul maxim de posturi prevăzut în anexa nr. 3 ..."

    "(5) Economiile la cheltuielile cu salariile, rezultate ca urmare a neocuparii posturilor prevăzute în anexa nr. 3 şi a modificării structurii de personal, pot fi utilizate pentru acordarea de premii în cursul anului 1998 ..."
<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic