Inapoi la Cautare

DECIZIE 19 /2017


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi art. 3 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2013 privind modificarea titularilor dreptului de administrare a unor imobile aflate în domeniul public şi privat al statului şi pentru modificarea unor acte normative


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 23.05.2022, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (23.05.2022) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

 a fost schimbat inclusiv regimul juridic al terenului în litigiu, dintr-un teren proprietate privată, fiind trecut în proprietatea publică a statului şi în administrarea Serviciului Român de Informaţii. Toate acestea într-un moment în care terenul în litigiu nu mai aparţinea statului, ci era deja dobândit irevocabil în proprietate de către moştenitorii fostului proprietar, prin pronunţarea unei hotărâri judecătoreşti. Se invocă în acest sens şi prevederile art. 21 alin. (5) din Legea nr. 10/2001
, în vigoare la data adoptării Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 114/2013
, precum şi Normele metodologice
 de aplicare a Legii nr. 10/2001
.

    7. Se enunţă concluzia în sensul că Guvernul României, atât timp cât notificarea reclamanţilor nu a fost soluţionată, nu putea, pe calea unei ordonanţe de urgenţă, să schimbe nici măcar destinaţia imobilului notificat pentru restituire în baza Legii nr. 10/2001, art. 21
 statuând indisponibilizarea imobilelor restituibile pe calea prevăzută de lege cu privire la orice alte proceduri legale, existenţa în prezent pe terenul în litigiu a unei unităţi militare de interes naţional aparţinând Serviciului Român de Informaţii fiind, deci, nelegală.

    8. Tribunalul Bucureşti - Secţia a IV-a civilă consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Astfel, prin art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2013
 s-a trecut din administrarea RA-APPS în administrarea Serviciului Român de Informaţii o suprafaţă de teren din care face parte şi terenul ce a format obiectul acţiunii în revendicare soluţionate prin Sentinţa civilă nr. 361 din 17 iunie 2003 a Tribunalului Vâlcea. Totodată, prin art. 3 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2013
, Serviciul Român de Informaţii s-a subrogat în toate drepturile şi obligaţiile RA-PPS, cu privire la terenul menţionat în anexa nr. 2 din acelaşi act normativ. Rezultă, aşadar, că prin dispoziţiile legale menţionate nu s-a intervenit asupra titularilor dreptului de proprietate asupra terenului, fiind schimbat numai titularul dreptului de administrare, cu menţiunea că acesta preia toate drepturile şi obligaţiile fostului titular al dreptului, inclusiv cu privire la cele rezultate din sentinţa menţionată. Nu se pune astfel problema încălcării dreptului de proprietate, astfel cum acesta este protejat de dispoziţiile art. 44 din Constituţie
 şi, pe cale de consecinţă, nici a încălcării dispoziţiilor art. 115 alin. (6) din Constituţie
 ce reglementează domeniul de reglementare prin ordonanţe de urgenţă ale Guvernului. Aspectele invocate de autoarea excepţiei de neconstituţionalitate ţin mai mult de legalitatea deciziei emise de Serviciul Român de Informaţii, ce face, de altfel, obiectul contestaţiei cu care instanţa a fost învestită.

    9. În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992
, actul de sesizare a fost comunicat preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

    10. Guvernul a transmis punctul său de vedere cu Adresa nr. 5/6.998/2015, înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. 215 din 8 ianuarie 2016, prin care apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Arată că textele criticate nu contravin normelor constituţionale cuprinse în art. 44
, deoarece textul constituţional garantează dreptul de proprietate, al cărui conţinut şi limite sunt stabilite de lege, iar din criticile formulate nu rezultă contrarietatea cu norma constituţională invocată. În situaţia reglementată de art. 2
 şi art. 3 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2013
, Guvernul nu schimbă în niciun fel titularul dreptului de proprietate, ci doar titularul dreptului de administrare, aspect ce nu aduce atingere atributelor proprietăţii.

    11. Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

    CURTEA,

    examinând actul de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, punctul de vedere al Guvernului, susţinerile şi concluziile scrise ale părţilor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei
, precum şi Legea nr. 47/1992
, reţine următoarele:
<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic