┌───────────────────┬──────────────────┐
│Marian Enache │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mihaela Ciochină │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Dimitrie-Bogdan │- judecător │
│Licu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Laura-Iuliana │- judecător │
│Scântei │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Bianca Drăghici │- │
│ │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘
1. Pe rol se află soluţionarea obiecţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii pentru modificarea
art. 8 alin. (1) lit. a) din Legea cetăţeniei române nr. 21/1991, obiecţie formulată de Preşedintele României. 2. Obiecţia de neconstituţionalitate a fost înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. 9.053 din 22 decembrie 2022 şi constituie obiectul Dosarului nr. 2.925A/2022. 3. În motivarea obiecţiei de neconstituţionalitate Preşedintele României arată că legea criticată are ca obiect de reglementare introducerea unui nou caz de dobândire a cetăţeniei române, la cerere, prin completarea
art. 8 alin. (1) lit. a) din Legea cetăţeniei române nr. 21/1991. Astfel, vor putea dobândi cetăţenia română şi cetăţenii străini căsătoriţi cu un cetăţean român dacă aceştia convieţuiesc în străinătate de cel puţin 10 ani de la data căsătoriei şi îndeplinesc celelalte condiţii prevăzute de lege. 4. Potrivit expunerii de motive, condiţiile de acordare a cetăţeniei la cerere fac imposibilă opţiunea dobândirii cetăţeniei române de către soţii unor cetăţeni români care locuiesc împreună cu aceştia în străinătate, în condiţiile unei mobilităţi accentuate a persoanelor în actuala societate. De lege lata, cetăţenia română se poate acorda, la cerere, persoanei fără cetăţenie sau cetăţeanului străin, dacă îndeplineşte cumulativ condiţiile prevăzute de
art. 8 alin. (1) din Legea nr. 21/1991. 5. Se consideră că, prin conţinutul său normativ, Legea pentru modificarea
art. 8 alin. (1) lit. a) din Legea cetăţeniei române nr. 21/1991 încalcă o serie de principii şi dispoziţii constituţionale pentru motivele care vor fi arătate în continuare. 6. Astfel, art. I din legea criticată, cu referire la
art. 8 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 21/1991, reglementează o nouă modalitate, în plus faţă de cele deja existente în legea-cadru, de acordare la cerere a cetăţeniei române persoanei fără cetăţenie sau cetăţeanului străin dacă acesta este căsătorit şi convieţuieşte în străinătate cu un cetăţean român de cel puţin 10 ani de la data căsătoriei. 7. Potrivit
art. 1 alin. (1) din Legea nr. 21/1991, în forma în vigoare, „cetăţenia română este legătura şi apartenenţa unei persoane fizice la statul român“. 8. În cazul legii criticate, prin raportare la exigenţele impuse de
art. 1 alin. (5) din Constituţie, în dimensiunea sa referitoare la calitatea legii, se apreciază că sintagma „este căsătorit şi convieţuieşte în străinătate cu un cetăţean român, de cel puţin 10 ani de la data căsătoriei“ este lipsită de claritate şi precizie, contrar exigenţelor constituţionale, întrucât din conţinutul normei criticate nu reiese cu claritate dacă această perioadă de 10 ani trebuie să fie una neîntreruptă sau nu, mai ales prin raportare la dispoziţiile
art. 8 alin. (3) din Legea nr. 21/1991. 9. Intervenţia legislativă asupra
art. 8 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 21/1991 nu este corelată cu prevederile
art. 8 alin. (3) din acelaşi act normativ, care trimite la întregul conţinut al
art. 8 alin. (1) lit. a)