Inapoi la Cautare

DECIZIE 166 /1999


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 81 alin. 3 din Codul penal


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 04.02.2023, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (04.02.2023) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

                         CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constata următoarele:

    Tribunalul Bucureşti - Secţia a II-a penală, prin Încheierea din 21 mai 1999 a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 81 alin. 3 din Codul penal, excepţie ridicată de Gheorghe Şerban şi Tibi Hainal într-o cauza penală având ca obiect soluţiona rea apelului declarat de autorii excepţiei împotriva Sentinţei penale nr. 195/1999, pronunţată de Judecătoria Buftea.

    În motivarea excepţiei s-a susţinut ca dispoziţiile art. 81 alin. 3 din Codul penal încalcă prevederile art. 22 alin. (2), art. 23 alin. (1) şi (9), art. 49 alin. (1) şi ale art. 123 alin. (1) şi (2) din Constituţie, sub aspectul modalitatii de executare a pedepsei, deoarece alin. 3 al art. 81 din Codul penal, introdus prin Legea nr. 140/1996, ingradeste posibilitatea instanţei de a lua măsura suspendării executării pedepsei privative de libertate aplicate inculpaţilor.

    Exprimandu-şi opinia, instanţa de judecată apreciază ca excepţia de neconstituţionalitate nu este intemeiata pentru următoarele motive:

    1. Suspendarea condiţionată a executării pedepsei, ca şi alte modalităţi de executare a acesteia, nefiind obligatorie pentru instanţele de judecată, poate fi dispusă, potrivit probelor administrate, numai în măsura în care se apreciază ca scopul educativ şi sanctionator al pedepsei va putea fi atins şi fără privare de libertate.

    2. Intervenţia legiuitorului, prin stabilirea unor condiţii pentru aplicarea dispoziţiilor art. 81 alin. 3 din Codul penal, apare ca absolut normală, acestea având menirea de a întregi criteriile generale de individualizare a pedepsei, astfel cum sunt înscrise în dispoziţiile art. 72 din Codul penal, de care instanţele judecătoreşti trebuie să ţină seama atunci când stabilesc pedeapsa ce trebuie aplicată, atât în ceea ce priveşte felul şi cuantumul acesteia, cat şi modalitatea de executare. Deşi, potrivit dispoziţiilor art. 150 alin. (1) din Constituţie, abrogarea unor legi sau dispoziţii legale, ca de altfel şi adoptarea ori modificarea lor, nu aparţine competentei Curţii Constituţionale, se impune cu necesitate ca Guvernul - principala autoritate publică investită cu iniţiativa legislativă - sa procedeze la abrogarea sau modificarea unor texte din Codul penal, Codul de procedură penală, precum şi a altor dispoziţii ale legilor penale, care să elimine acele probleme contradictorii cu care se confrunta instanţele judecătoreşti. De altfel în actualul context social se impune reaprecierea politicii penale privitoare la măsurile privative de libertate şi, deci, implicit a pedepselor stabilite pentru anumite infracţiuni, menite să asigure, pe de o parte, combaterea fenomenului infractional şi, pe de altă parte, să asigure instanţelor de judecată posibilitatea unor individualizari echitabile în raport cu fiecare situaţie în parte, astfel încât să se evite pronunţarea unor soluţii "sablon".

    În conformitate cu dispoziţiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, au fost solicitate punctele de vedere ale preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului.

    Guvernul, în punctul sau de vedere, considera ca excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 81 alin. 3 din Codul penal, raportate la dispoziţiile art. 22 alin. (2), art. 23 alin. (1) şi (9), art. 49 alin. (1) şi ale art. 123 alin. (1) şi (2) din Constituţie, este neîntemeiată pentru următoarele motive:

    Limitarea aplicării suspendării condiţionate a executării pedepsei numai pentru infracţiunile sancţionate de lege cu pedeapsa închisorii de cel mult 12 ani nu încalcă nici o dispoziţie din Constituţie. Dispoziţiile art. 22 alin. (2), ale art. 23 alin. (1) şi (9) şi ale art. 49 alin. (1) din Constituţie, invocate de autorul excepţiei, nu au nici o legătură cu aceasta. În speta numai textul art. 16 alin. (1) din Constituţie putea fi invocat, datorită caracterului şi legăturii, sub anumite aspecte, cu prevederile art. 81 alin. 3 din Codul penal. La art. 16 alin. (1) se referă şi deciziile Curţii Constituţionale nr. 25/1999 şi nr. 79/1999. Însă, examinând şi aceste prevederi, Curtea a decis ca ele nu contravin dispoziţiilor art. 81 alin. 3 din Codul penal.

    Aceste decizii sunt menţionate şi în punctul de vedere al Guvernului pentru următoarele considerente:

    - art. 16 alin. (1) din Constituţie vizează egalitatea în drepturi între cetăţeni în ceea ce priveşte recunoaşterea în favoarea acestora a unor drepturi şi libertăţi fundamentale, iar nu şi identitatea de tratament juridic privind aplicarea unor măsuri, indiferent de natura lor. În felul acesta se justifica nu numai admisibilitatea unui regim juridic diferit faţă de anumite categorii de persoane, dar şi necesitatea lui;

    - regimul pedepselor şi al executării acestora constituie o problemă de politica penală, pe care organul legislativ este singurul îndreptăţit sa o soluţioneze, în funcţie de împrejurările existente la un moment dat în domeniul criminalitatii.

    Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

                         CURTEA,

<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic