Inapoi la Cautare

DECIZIE 1595 /2011


referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate privind Legea pentru completarea Legii învăţământului nr. 84/1995


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 28.10.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (28.10.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



    Curtea Constituţională a fost sesizată de Preşedintele României, în temeiul dispoziţiilor art. 146 lit. a) din Constituţia României şi ale art. 15 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, cu privire la neconstituţionalitatea Legii pentru completarea Legii învăţământului nr. 84/1995.

    La sesizare au fost anexate, în copie, Legea pentru completarea Legii învăţământului nr. 84/1995, cererea de reexaminare asupra Legii pentru completarea Legii învăţământului nr. 84/1995, republicată, formulată de Preşedintele României, fişa proiectului de lege, raportul Comisiei pentru buget, finanţe, activitate bancară şi piaţă de capital privind cererea de reexaminare a legii, propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Legii învăţământului nr. 84/1995, raportul Comisiei pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport asupra cererii de reexaminare a legii care înlocuieşte forma nr. 29/282 depusă în data de 24 noiembrie 2010, precum şi dezbaterile din 7 iunie 2011 din cadrul Camerei Deputaţilor asupra cererii de reexaminare formulate de Preşedintele României.

    Sesizarea a fost trimisă Curţii Constituţionale prin adresa nr. 2.243 din 25 noiembrie 2011 şi formează obiectul Dosarului nr. 1.412A/2011.

    Prin această sesizare, Preşedintele României solicită Curţii să se pronunţe asupra constituţionalităţii Legii pentru completarea Legii învăţământului nr. 84/1995, considerând că aceasta prezintă vicii de neconstituţionalitate extrinsecă, în sensul înfrângerii prevederilor constituţionale ale art. 76 alin. (1) şi art. 77 alin. (3), prin prisma procedurii legislative de adoptare, deoarece legea nu a fost supusă votului plenului Senatului.

    În conformitate cu dispoziţiile art. 16 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, sesizarea a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a transmite punctele lor de vedere.

    Preşedintele Senatului, prin Adresa nr. I 831 din 12 decembrie 2011, înregistrată la Curtea Constituţională sub nr. 6.926 din 13 decembrie 2011, a comunicat punctul său de vedere asupra sesizării de neconstituţionalitate în care solicită admiterea acesteia, considerând-o întemeiată pentru motivele invocate de autorii sesizării.

    Preşedintele Camerei Deputaţilor a transmis punctul său de vedere cu Adresa nr. 51/5699 din 28 noiembrie 2011, înregistrată la Curtea Constituţională sub nr. 6.526 din 28 noiembrie 2011, prin care apreciază că sesizarea de neconstituţionalitate este întemeiată, deoarece Legea pentru completarea Legii învăţământului nr. 84/1995 "nu este conformă prevederilor art. 73-79 din Constituţie". În acest sens, arată că Legea învăţământului nr. 84/1995 fiind abrogată, "atrage inexistenţa Legii de completare a ei", potrivit principiului accesorium sequitur principalae.

    Guvernul a comunicat punctul său de vedere cu Adresa nr. 5/6893 din 6 decembrie 2011, înregistrată la Curtea Constituţională sub nr. 6.870 din 9 decembrie 2011, prin care apreciază că sesizarea de neconstituţionalitate este întemeiată. În acest sens, invocând jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, apreciază, în esenţă, că legea atacată afectează principiile consacrate prin prevederile constituţionale ale art. 15 - neretroactivitatea legii - şi art. 61 - bicameralismul. De asemenea, arată că "Legea învăţământului nr. 84/1995 a fost abrogată expres direct", ceea ce ar putea ridica "problema vizând semnificaţia juridică a unei intervenţii normative asupra unei legi eliminate din fondul activ al legislaţiei, [...] cu consecinţe extrem de grave şi sensibile".

                                     CURTEA,

examinând obiecţia de neconstituţionalitate, punctele de vedere ale preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, dispoziţiile legii criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

    Curtea a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. a) din Constituţie şi ale art. 1, 10, 15, 16 şi 18 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, să soluţioneze sesizarea de neconstituţionalitate formulată de Preşedintele României.

    Obiectul sesizării de neconstituţionalitate îl constituie Legea pentru completarea Legii învăţământului nr. 84/1995.

    Prevederile constituţionale considerate ca fiind încălcate prin legea criticată sunt următoarele:

    - Art. 76 alin. (1): "Legile organice şi hotărârile privind regulamentele Camerelor se adoptă cu votul majorităţii membrilor fiecărei Camere.";

1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic