5. În data de 4 martie 2014, Camera Deputaţilor şi Senatul, reunite în şedinţă comună, au aprobat, la propunerea prim-ministrului,
Hotărârea nr. 1/2014 privind modificarea structurii şi compoziţiei politice a Guvernului României. 6. În baza acestei Hotărâri a Parlamentului, Preşedintele României trebuie să îşi îndeplinească obligaţia legală de a emite decretele de numire a noilor membri ai Guvernului. 7. Preşedintele României, în conferinţa de presă organizată la Palatul Cotroceni, în data de 4 martie a.c., a afirmat că numirea membrilor Guvernului conform Hotărârii Parlamentului menţionate anterior va fi condiţionată de asumarea, de către Guvernul în exerciţiu, a unui nou program de guvernare. 8. Articolul 85 alin. (3) din Constituţia României, republicată, are următorul conţinut: «(3) Dacă prin propunerea de remaniere se schimbă structura sau compoziţia politică a Guvernului, Preşedintele României va putea exercita atribuţia prevăzută la alineatul (2) numai pe baza aprobării Parlamentului, acordată la propunerea primului-ministru.» 9. Cerinţa constituţională a fost îndeplinită prin propunerea de remaniere formulată de prim-ministru şi prin aprobarea noii structuri şi compoziţii politice a Guvernului, conform Hotărârii Parlamentului sus-menţionate. 10. Astfel cum a statuat Curtea Constituţională prin
Decizia nr. 98 din 7 februarie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 22 februarie 2008, «Din textul Constituţiei rezultă că, în cazurile prevăzute la alin. (1) şi (3) ale art. 85, numirea de către Preşedintele României a miniştrilor este un act de executare a hotărârii Parlamentului şi de învestire, pe această bază, a miniştrilor de către şeful statului. Hotărârea organului reprezentativ suprem al poporului român [art. 61 alin. (1) din Constituţia României] este un act obligatoriu, pe care Preşedintele nu l-ar putea refuza decât prin săvârşirea unor fapte grave de încălcare a Constituţiei.» 11. După cum s-a subliniat în doctrină, această competenţă constituţională a şefului statului este «o competenţă legată, pe care el este obligat să o exercite, cu respectarea întocmai a votului de încredere acordat. Privită exclusiv din acest punct de vedere, numirea are un caracter îndeosebi solemn, ea nu implică posibilitatea unei aprecieri, de oportunitate sau de alt fel.» (M. Constantinescu, I. Muraru, Drept parlamentar românesc, p. 260, Editura All Beck, Bucureşti, 2005). 12. Ipoteza descrisă la art. 85 alin. (3) din Constituţie corespunde situaţiei în care fie se măreşte numărul membrilor Guvernului, fie mai sunt cooptate la guvernare alte partide, respectiv sunt scoase de la guvernare mai multe partide (Şt. Deaconu în Constituţia României - comentariu pe articole, coordonator I. Muraru şi E. S. Tănăsescu, Bucureşti, Editura Ch. Beck 2008, pag. 806). Indiferent de situaţia de fapt, dispoziţiile art. 85 alin. (3) presupun în mod necesar un control parlamentar exercitat printr-un vot de aprobare a noului Guvern. În baza hotărârii Parlamentului, Preşedintele României emite decretul sau decretele de numire a noilor membri ai Guvernului. Textul constituţional nu face nicio referire la situaţia în care Guvernul îşi schimbă programul politic votat de parlament la învestirea sa. 13. În aceste condiţii, Preşedintele României nu poate condiţiona numirea membrilor Guvernului, ca efect al remanierii, de modificarea sau completarea programului politic al Guvernului. 14. Programul a făcut obiectul unei examinări şi aprobări din partea legislativului la data învestirii Guvernului şi doar în situaţia în care Guvernul are în vedere schimbarea acestui program se va acţiona potrivit prevederilor constituţionale aplicabile. Mai mult, prin
art. 3 din Hotărârea Parlamentului României nr. 1/2014, Guvernul, în componenţa rezultată după remaniere, şi-a asumat Programul de guvernare, astfel cum a fost prezentat în şedinţa Camerelor reunite din data de 21 decembrie 2012 şi aprobat prin
Hotărârea Parlamentului României nr. 45/2012. 15. În consecinţă, nu exista nicio modificare a Programului de guvernare deja aprobat." 16. Prim-ministrul solicită Curţii Constituţionale să constate existenţa unui conflict juridic de natură constituţională între Guvernul României şi Preşedintele României, generat de refuzul şefului statului de a-şi îndeplini obligaţiile legale decurgând din prevederile art. 85 alin. (3) din Constituţia României, republicată. În conformitate cu dispoziţiile
art. 35 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată, în opinia prim-ministrului soluţionarea prezentului conflict juridic de natură constituţională se poate face într-un singur mod, prin îndeplinirea de către Preşedintele României a tuturor obligaţiilor constituţionale necesare pentru ca miniştrii prevăzuţi în
Hotărârea Parlamentului României nr. 1/2014 să fie învestiţi. 17. În concluzie, prim-ministrul solicită Curţii Constituţionale admiterea cererii şi pronunţarea unei decizii prin care: - să constate existenţa unui conflict juridic de natură constituţională între Guvernul României şi Preşedintele României; - să constate că acest conflict este cauzat de refuzul Preşedintelui României de a exercita atribuţia prevăzută la art. 85 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, conform
Hotărârii Parlamentului României nr. 1/2014 privind modificarea structurii şi compoziţiei politice a Guvernului României, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 157 din 4 martie 2014;