Dosar nr. 2.990/1/2021
┌───────────────┬──────────────────────┐
│ │- judecător, │
│ │preşedintele Secţiei │
│Denisa-Angelica│de contencios │
│Stănişor │administrativ şi │
│ │fiscal, preşedintele │
│ │completului │
├───────────────┼──────────────────────┤
│ │- judecător la Secţia │
│Ionel Barbă │de contencios │
│ │administrativ şi │
│ │fiscal │
├───────────────┼──────────────────────┤
│ │- judecător la Secţia │
│Alina-Nicoleta │de contencios │
│Ghica-Velescu │administrativ şi │
│ │fiscal │
├───────────────┼──────────────────────┤
│ │- judecător la Secţia │
│Mariana │de contencios │
│Constantinescu │administrativ şi │
│ │fiscal │
├───────────────┼──────────────────────┤
│ │- judecător la Secţia │
│Adina Georgeta │de contencios │
│Ponea │administrativ şi │
│ │fiscal │
├───────────────┼──────────────────────┤
│ │- judecător la Secţia │
│Adrian Remus │de contencios │
│Ghiculescu │administrativ şi │
│ │fiscal │
├───────────────┼──────────────────────┤
│ │- judecător la Secţia │
│Doina Vişan │de contencios │
│ │administrativ şi │
│ │fiscal │
├───────────────┼──────────────────────┤
│ │- judecător la Secţia │
│Ana Roxana │de contencios │
│Tudose │administrativ şi │
│ │fiscal │
├───────────────┼──────────────────────┤
│ │- judecător la Secţia │
│Beatrice Mariş │de contencios │
│ │administrativ şi │
│ │fiscal │
├───────────────┼──────────────────────┤
│ │- judecător la Secţia │
│Adriana Florina│de contencios │
│Secreţeanu │administrativ şi │
│ │fiscal │
├───────────────┼──────────────────────┤
│ │- judecător la Secţia │
│Marius Ionel │de contencios │
│Ionescu │administrativ şi │
│ │fiscal │
├───────────────┼──────────────────────┤
│ │- judecător la Secţia │
│Virginia │de contencios │
│Filipescu │administrativ şi │
│ │fiscal │
├───────────────┼──────────────────────┤
│ │- judecător la Secţia │
│Claudia Marcela│de contencios │
│Canacheu │administrativ şi │
│ │fiscal │
└───────────────┴──────────────────────┘
1. Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept este legal constituit potrivit dispoziţiilor
art. 520 alin. (6) din Codul de procedură civilă şi ale
art. 36 alin. (2) lit. b) din Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea administrativă a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, republicat, cu completările ulterioare
(Regulamentul). 2. Şedinţa este prezidată de doamna judecător Denisa-Angelica Stănişor, preşedintele Secţiei de contencios administrativ şi fiscal a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. 3. La şedinţa de judecată participă magistratul-asistent Bogdan Georgescu, desemnat în conformitate cu dispoziţiile
art. 38 din Regulament. 4. Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept a luat în examinare sesizarea formulată de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal în Dosarul nr. 391/39/2021. 5. Magistratul-asistent prezintă referatul cauzei, arătând că recurentul din dosarul în care a fost formulată sesizarea a formulat punct de vedere cu privire la chestiunea de drept şi a depus la dosar cerere de suspendare a judecării sesizării, în temeiul
art. 413 alin. (1) pct. 1^1 din Codul de procedură civilă, până la data soluţionării definitive de către Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) a trimiterii adresate de Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios administrativ şi fiscal, prin Încheierea din 10 martie 2022, pronunţată în Dosarul nr. 793/46/2021, în temeiul
art. 267 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene
(TFUE), având ca obiect următoarea întrebare preliminară: „Având în vedere dispoziţiile
art. 99 lit. ş) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, care prevăd iniţierea unei procedurii disciplinare şi sancţionarea disciplinară a judecătorului pentru nerespectarea unei decizii a Curţii Constituţionale, este necesar să se considere că
art. 19 alin. (1) al doilea paragraf din Tratatul privind Uniunea Europeană
(TUE) cu referire la
art. 2 din TUE şi
art. 47 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, privind independenţa judecătorilor, precum şi principiul colaborării loiale, prevăzut de
art. 4 din TUE, trebuie interpretat ca opunându-se dispoziţiilor naţionale ale unui stat membru UE, care îi înlătură judecătorului naţional posibilitatea de a aplica
Decizia Comisiei Europene 2006/928/CE din 13 decembrie 2006 de stabilire a unui mecanism de cooperare şi de verificare a progresului realizat de România în vederea atingerii anumitor obiective de referinţă specifice în domeniul reformei sistemului judiciar şi al luptei împotriva corupţiei, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 354 din 14 decembrie 2006
(Decizia 2006/928), şi rapoartele întocmite de Comisie pe baza deciziei, aşa cum a interpretat Curtea Constituţională, prin
Decizia nr. 390/2021, în condiţiile în care judecătorul este chemat să lase neaplicate din oficiu prevederile naţionale dacă vin în contradicţie cu dreptul european şi să stabilească prioritatea de aplicare a dreptului Uniunii Europene, iar considerentele unei decizii a Curţii Constituţionale înlătură judecătorului naţional posibilitatea de a aplica hotărârea CJUE pe care o consideră prioritară?“ 6. În urma deliberării, cu unanimitate, Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept respinge cererea de suspendare a judecăţii, reţinând că nu sunt întrunite condiţiile prevăzute de
art. 413 alin. (1) pct. 1^1 din Codul de procedură civilă