Inapoi la Cautare

DECIZIE 132 /2007


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 7 alin. (5) şi ale art. 15 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 11.04.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (11.04.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    Prin Încheierea din 23 februarie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 32/CA/2006, Tribunalul Prahova - Secţia comercială şi de contencios administrativ II a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 7 alin. (5) şi ale art. 15 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, excepţie ridicată de Societatea Comercială "Danseta 2004" - S.R.L. din Constanţa într-o cauză civilă având ca obiect soluţionarea recursului declarat împotriva sentinţei prin care Judecătoria Câmpina a respins plângerea formulată împotriva unui proces-verbal de contravenţie întocmit de organele de control ale Gărzii Financiare Prahova.

    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că dispoziţiile de lege criticate limitează, în mod indirect, dreptul de proprietate. În acest sens, se arată că obligativitatea completării tuturor datelor de identificare a vânzătorului, de către cel care achiziţionează deşeuri industriale reciclabile, impusă de dispoziţiile art. 7 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001, instituie anumite limitări care conduc la imposibilitatea exercitării prerogativelor dreptului de proprietate. Aceasta deoarece, pentru ipoteza amintită, se prevede sancţiunea confiscării bunurilor achiziţionate, cu toate că nu se face dovada dobândirii ilicite a acestora. În continuare, arată că textele de lege criticate înfrâng principiile constituţionale care garantează libertatea comerţului şi dreptul de liber acces la o activitate economică, la liberă iniţiativă şi la exercitarea acestora.

    Tribunalul Prahova - Secţia comercială şi de contencios administrativ II apreciază că textele criticate din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 nu contravin dispoziţiilor constituţionale invocate de autorul excepţiei. Arată că importanţa materiei reglementate de ordonanţa menţionată a impus legiuitorului stabilirea unor condiţii în care agenţii economici pot desfăşura activităţi de gestionare a deşeurilor industriale reciclabile şi reprezintă expresia dreptul recunoscut statelor de a adopta legile pe care le consideră necesare pentru a reglementa folosinţa bunurilor conform interesului general.

    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

    Avocatul Poporului consideră că prevederile art. 7 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 permit instituţiilor statului să controleze provenienţa şi circulaţia deşeurilor industriale reciclabile, fără să îngrădească în vreun fel dreptul de proprietate. Apreciază că dispoziţiile art. 15 alin. (3) din ordonanţă nu încalcă nici principiul constituţional al protecţiei dreptului de proprietate privată şi nici prezumţia dobândirii licite a averii, măsura confiscării deşeurilor industriale reciclabile a căror provenienţă legală nu poate fi dovedită fiind consecinţa săvârşirii unor fapte de încălcare a legii. În opinia sa, textele de lege criticate sunt în concordanţă cu celelalte prevederi ale Legii fundamentale la care îşi raportează critica autorul excepţiei. În ceea ce priveşte dispoziţiile art. 57 din Constituţie, precizează că nu au incidenţă în cauză.

    Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.

                                     CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

    Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 7 alin. (5) şi ale art. 15 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 104 din 7 februarie 2002. Textele de lege criticate au următorul cuprins:

    - Art. 7 alin. (5): "Agenţii economici care colectează deşeuri industriale reciclabile de la persoane fizice sunt obligaţi să elibereze deţinătorilor adeverinţa de primire şi plată, care va conţine în mod obligatoriu următoarele elemente:

    a) denumirea agentului economic colector;

    b) datele de identificare a deţinătorului:

    - numele şi prenumele;

<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.