Inapoi la Cautare

DECIZIE 132 /2006


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 64 alin. (2) şi (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 07.10.2022, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (07.10.2022) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


    d) soţii nu vorbesc o limbă înţeleasă de amândoi;

    e) unul dintre soţi a mai încheiat căsătorii de convenienţă;

    f) soţii sunt inconsecvenţi în declararea datelor cu caracter personal, precum şi a circumstanţelor în care s-au cunoscut;

    g) încheierea căsătoriei a fost condiţionată de plată unei sume de bani între soţi, cu excepţia sumelor primite cu titlu de dotă.

    (3) Elementele prevăzute la alin. (2) pot rezultă din:

    a) declaraţiile celor în cauză sau ale unor terţe persoane;

    b) înscrisuri;

    c) date obţinute cu ocazia realizării interviului sau a unor verificări suplimentare."

    Autorul excepţiei susţine că dispoziţiile legale criticate încalcă prevederile constituţionale cuprinse în art. 48 alin. (2) privitoare la familie, art. 53 alin. (1) şi (2) referitoare la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi şi în art. 126 alin. (5) privind instanţele judecătoreşti.

    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine că, potrivit art. 2 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, Autoritatea pentru străini reprezintă o structură specializată, organizată în subordinea Ministerului Administraţiei şi Internelor. Ca instituţie administrativă publică, ea exercită atribuţiile ce îi sunt date în competenţă prin lege, cu privire la regimul străinilor în România, combaterea şederii ilegale, precum şi cu privire la gestionarea evidenţei străinilor cărora li s-a acordat dreptul de şedere în România.

    Printre atribuţiile consacrate de lege este şi prelungirea dreptului de şedere temporară pe teritoriul României, ce se poate acorda în vederea reîntregirii familiei, străinilor căsătoriţi cu cetăţeni români. Potrivit art. 64 alin. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, prelungirea va fi refuzată în cazul căsătoriilor de convenienţă.

    În acest context, dispoziţiile legale criticate cuprind elementele pe baza cărora se poate stabili faptul că o căsătorie este de convenienţă, precum şi mijloacele concrete din care rezultă aceste elemente. Dacă la data depunerii cererii prin care se solicită prelungirea dreptului de şedere nu sunt îndeplinite cumulativ condiţiile generale şi condiţiile speciale prevăzute de lege, constatându-se astfel existenţa vreunui element ce determină calificarea căsătoriei ca fiind de convenienţă, Autoritatea pentru străini va refuza străinului prelungirea acestui drept. Decizia de refuz, precum şi motivele care au stat la baza acesteia se comunică solicitantului prin dispoziţia de părăsire a teritoriului României, care poate fi contestată în faţa curţii de apel competente.

    Aşa fiind, se constată că, în exercitarea competenţelor atribuite prin lege, Autoritatea pentru străini nu desfăşoară o activitate jurisdicţională, ci exclusiv una administrativă, referitoare la circulaţia şi evidenţa persoanelor străine pe teritoriul României. Activitatea de combatere a căsătoriei de convenienţă încheiate în scopul eludării legii şi procedurile de îndepărtare de pe teritoriul naţional a străinilor care au încălcat dispoziţiile legale în vigoare nu pot constitui argumente pentru calificarea autorităţii administrative drept instanţă extraordinară, astfel încât nu poate fi reţinută critica autorului excepţiei în acest sens.

    De asemenea, se constată că nici susţinerea potrivit căreia stabilirea unei căsătorii ca fiind de convenienţă înseamnă practic nulitatea absolută a căsătoriei nu este întemeiată. Astfel, pe de o parte, nulitatea absolută a căsătoriei poate fi constatată numai prin hotărâre judecătorească şi reprezintă acea sancţiune civilă aplicabilă căsătoriei încheiate cu nerespectarea dispoziţiilor prevăzute de Codul familiei, iar, pe de altă parte, căsătoria de convenienţă este constatată de o autoritate specializată, organizată în subordinea unui minister, şi produce efecte exclusiv asupra dreptului de şedere a străinilor în România, iar nu asupra statutului civil al persoanelor în cauză. Prin urmare, textul de lege criticat nu aduce atingere dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 48 alin. (2), art. 53 alin. (1) şi (2) şi în art. 126 alin. (5).

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
<   2   3   4   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic