Inapoi la Cautare

DECIZIE 120 /2017


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (3) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 28.05.2022, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (28.05.2022) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


    având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constată următoarele:

    11. Prin încheierile din 21 ianuarie 2016 şi 3 martie 2016, pronunţate în dosarele nr. 38.250/3/2013 şi nr. 22.529/3/2013, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1 alin. (3) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
, excepţie ridicată de Asociaţia Automobil Clubul Român din Bucureşti, în cauze având ca obiect contestarea unor acte administrativ-fiscale.

    12. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autoarea acesteia arată, în esenţă, că dispoziţiile legale menţionate sunt neconstituţionale în măsura în care conferă Codului fiscal
, în mod nelegal, forţă juridică superioară categoriei de acte normative din care face parte. Mai exact, Codul fiscal
este doar o lege ordinară şi de aceea nu i se poate conferi prevalenţă generală asupra altor legi, ordinare sau organice, şi cu atât mai puţin asupra Constituţiei
, regulamentelor Uniunii Europene sau tratatelor internaţionale ratificate care sunt acte normative la rândul lor şi care pot fi în mod legitim în conflict cu Codul fiscal.


    13. Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal şi-a exprimat opinia în sensul respingerii, ca neîntemeiată, a excepţiei de neconstituţionalitate. Instanţa apreciază că, în cauză, este vorba despre un principiu general al fiscalităţii care soluţionează întro anumită modalitate un eventual conflict între norme sub aspectul ipotezei normative de reglementare, în speţă incidenţa scutirii unei astfel de entităţi de la plata impozitului pe terenurile deţinute raportat la obligaţia generală de plata a impozitului aferent terenurilor.

    14. Totodată, instanţa constată că revine în exclusivitate legiuitorului rolul de a reglementa raporturile juridice fiscale şi eventualul conflict apărut între normele fiscale şi situaţiile de scutire fiscală reglementate prin legi speciale în favoarea unor asemenea entităţi, o astfel de reglementare stabilind modul de exercitare a drepturilor prevăzute de lege între anumite limite.

    15. Mai mult, instanţa reţine că natura celor două categorii de reglementări, respectiv lege ordinară şi lege organică, şi eventualul conflict între acestea nu poate conduce la încălcarea dispoziţiilor art. 1 alin. (5) din Constituţie
, dar nici la încălcarea unor drepturi fundamentale prevăzute de Constituţie
, drept pentru care se apreciază că dispoziţiile legale criticate nu contravin prevederilor legii fundamentale invocate.

    16. Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992
, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

    17. Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată. Astfel, se arată că din cuprinsul textelor constituţionale nu reiese posibilitatea ca legiuitorul să confere anumitor acte normative o forţă juridică specială, superioară altor acte normative de acelaşi nivel. În cadrul ierarhiei juridice interne, singura poziţie supraordonată aparţine Constituţiei,
 în timp ce actele normative cu putere de lege (legi, ordonanţe de urgenţă şi ordonanţe simple ale Guvernului) sunt situate pe acelaşi nivel al ierarhiei juridice.

    18. Guvernul mai consideră ca instituirea unui „primat“ al Codului fiscal
 în raport cu alte acte normative de acelaşi nivel ar putea fi considerată de natură a aduce atingere principiului forţei obligatorii a legii, precum şi principiilor priorităţii tratatelor internaţionale privind drepturile omului şi al priorităţii dreptului Uniunii Europene.

    19. Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic