DECIZIE 117 /1994
Puteti sa consultati o forma actualizata
la data 29.05.2023,
conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.
Atenție! Textul acestui act, de mai jos, este cel publicat în Monitorul Oficial al României și nu include modificările ulterioare!
Cumparati Actul varianta DOC
Doriti o forma actualizata
, la zi (29.05.2023)
, a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !
LegisPlus - CTCE
ACCES RESTRICTIONAT
Pentru a avea acces la la aceasta facilitate trebuie sa te abonezi la LegisPlus completand - formularul de comanda -
Si poti avea acces la: |
Acte oficiale
Acte interne
Acte in limba engleza
Juristprudenta romaneasca
Modele de contract
Doctrine
Eurolegis
Dictionare
Coduri
Juristprudenta drepturilor omului
Achizitii publice
Comentarii |
LegisPlus - CTCE
ACCES RESTRICTIONAT
Pentru a avea acces la la aceasta facilitate trebuie sa te abonezi la LegisPlus completand - formularul de comanda -
Si poti avea acces la: |
Acte oficiale
Acte interne
Acte in limba engleza
Juristprudenta romaneasca
Modele de contract
Doctrine
Eurolegis
Dictionare
Coduri
Juristprudenta drepturilor omului
Achizitii publice
Comentarii |
LegisPlus - CTCE
ACCES RESTRICTIONAT
Pentru a avea acces la la aceasta facilitate trebuie sa te abonezi la LegisPlus completand - formularul de comanda -
Si poti avea acces la: |
Acte oficiale
Acte interne
Acte in limba engleza
Juristprudenta romaneasca
Modele de contract
Doctrine
Eurolegis
Dictionare
Coduri
Juristprudenta drepturilor omului
Achizitii publice
Comentarii |
LegisPlus - CTCE
ACCES RESTRICTIONAT
Pentru a avea acces la la aceasta facilitate trebuie sa te abonezi la LegisPlus completand - formularul de comanda -
Si poti avea acces la: |
Acte oficiale
Acte interne
Acte in limba engleza
Juristprudenta romaneasca
Modele de contract
Doctrine
Eurolegis
Dictionare
Coduri
Juristprudenta drepturilor omului
Achizitii publice
Comentarii |
![]()
Prin Decizia nr. 52 din 18 mai 1994, Curtea Constituţională a admis excepţia de neconstituţionalitate ridicată de inculpatul Meregiu Gavrila şi a constatat ca dispoziţiile art. 249 din Codul penal sunt parţial abrogate, potrivit art. 150 alin. (1) din Constituţie, acestea urmînd a se aplică numai cu privire la bunurile prevăzute de art. 135 alin. (4) din Constituţie, bunuri ce formează obiectul exclusiv al proprietăţii publice. Împotriva acestei decizii Ministerul Public a declarat recurs în termen legal, pentru următoarele trei motive: - Curtea Constituţională, constatind abrogarea, şi-a depăşit competenţa materială, incalcind astfel principiul constituţional al separaţiei puterilor în stat; - soluţia admiterii excepţiei de neconstituţionalitate, intemeiata pe caracterul obligatoriu al Deciziei Plenului Curţii Constituţionale nr. 1 din 7 septembrie 1993, închide calea sesizării Curţii cu orice alta excepţie, chiar şi atunci când aceasta ar privi un bun public nominalizat expres în art. 135 alin. (4) din Constituţie; - nemotivarea deciziei şi deci încălcarea dispoziţiilor art. 13 şi art. 16 din Legea nr. 47/1992 şi ale art. 261 din Codul de procedură civilă. CURTEA CONSTITUŢIONALĂ,examinînd încheierea de sesizare, decizia atacată, cererea de recurs, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile recurentului - Ministerul Public -, dispoziţiile legale atacate ca neconstituţionale, raportate la prevederile Constituţiei, ale Legii nr. 47/1992 şi ale Regulamentului de organizare şi funcţionare a Curţii Constituţionale, retine: Primul motiv de recurs, privind lipsa competentei materiale a Curţii Constituţionale de a constata abrogarea unor prevederi legale, urmează a fi respins ca nefondat. Potrivit practicii sale constante, Curtea, cît timp instanţa de judecată nu a reţinut ca un text legal este abrogat potrivit art. 150 alin. (1) din Constituţie şi a sesizat Curtea Constituţională cu soluţionarea excepţiei, este obligată să se pronunţe în virtutea dreptului constituţional al cetăţenilor de a invoca neconstituţionalitatea unui text pe care instanţa înţelege sa îl aplice. Abrogarea, potrivit art. 150 alin. (1) din Constituţie, este rezultatul contrarietatii legii anterioare cu prevederile Constituţiei, astfel încât ea constituie nu numai o consecinţa a aplicării legii în timp, ci şi o problemă de constituţionalitate, ca urmare a supremaţiei legii fundamentale în cadrul sistemului juridic. Cel de-al doilea motiv de recurs, potrivit căruia soluţia admiterii excepţiei de neconstituţionalitate intemeiata pe caracterul obligatoriu al Deciziei Plenului Curţii Constituţionale nr. 1/1993 închide calea sesizării Curţii cu orice alta excepţie, chiar şi atunci când aceasta priveşte un bun public dintre cele nominalizate în art. 135 alin. (4) din Constituţie, urmează, de asemenea, a fi respins ca nefondat. Potrivit art. 29 din regulamentul sau de organizare şi funcţionare, Curtea Constituţională statuează numai asupra problemelor de drept. Constatind în drept ca art. 249 din Codul penal este abrogat parţial şi ca urmează să se aplice numai cu privire la bunurile prevăzute în art. 135 alin. (4) din Constituţie, bunuri ce fac obiectul exclusiv al proprietăţii publice, rămâne ca fiecare instanţa de judecată sa stabilească dacă este vorba sau nu de astfel de bunuri şi sa decidă dacă textele referitoare la infracţiunile privind avutul obştesc sunt sau nu aplicabile. Şi cel de-al treilea motiv de recurs, privitor la nemotivarea deciziei şi deci încălcarea prevederilor art. 13 şi art. 16 din Legea nr. 47/1992 şi ale art. 261 din Codul de procedură civilă privind conţinutul deciziei, urmează a fi respins ca nefondat. Din moment ce decizia Plenului Curţii Constituţionale, pronunţată în temeiul art. 29 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Curţii Constituţionale, este obligatorie pentru completele de judecată, acestea nu se pot îndepărta de la motivarea ei şi deci invocarea acesteia semnifica motivarea deciziei pronunţate într-o excepţie concretă. Cu toate acestea, existenta deciziei Plenului Curţii Constituţionale nu are drept consecinţa inutilitatea judecării excepţiilor, în cadrul cărora s-ar putea ridica noi probleme şi noi interpretări în măsura sa determine eventual schimbarea practicii Curţii Constituţionale. De altfel, prin Decizia Curţii Constituţionale nr. 18 din 14 martie 1994, rămasă definitivă prin Decizia nr. 95 din 21 octombrie 1994, ambele publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 343 din 12 decembrie 1994, Curtea Constituţională a constatat ca prevederile art. 249 din Codul penal sunt parţial abrogate potrivit art. 150 alin. (1) din Constituţie şi, în consecinţa, urmează a se aplică numai cu privire la bunurile prevăzute de art. 135 alin. (4) din Constituţie, bunuri ce formează obiectul exclusiv al proprietăţii publice. Pentru motivele arătate, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 1, art. 3, art. 13 alin. (1) lit. A.c), art. 25 şi art. 26 din Legea nr. 47/1992, CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
![]()
Doriti o forma actualizata, la zi, a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !
Puteti sa consultati o forma actualizata la data 29.05.2023, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.