Inapoi la Cautare

DECIZIE 1057 /2007


referitoare la constituţionalitatea dispoziţiilor art. 25 alin. (1) şi ale art. 26 din Legea camerelor de comerţ din România


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 19.01.2022, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (19.01.2022) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


    Secretarul general al Camerei Deputaţilor, cu Adresa nr. 51/4628 din 30 octombrie 2007, a înaintat Curţii Constituţionale sesizarea formulată de 53 de deputaţi, în temeiul prevederilor art. 146 lit. a) din Constituţie, privind neconstituţionalitatea unor prevederi din Legea camerelor de comerţ din România, adoptată de Parlamentul României, în condiţiile art. 77 alin. (2), cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţie.

    Potrivit tabelului cuprinzând semnăturile autorilor sesizării de neconstituţionalitate, cei 53 de deputaţi sunt următorii: Cristian Rădulescu, Miroşeanu Liviu Alexandru, Ionela Bruchental-Pop, Mircea Man, Gheorghe Barbu, Puzdrea Dumitru, Boagiu Anca Daniela, Nicolae Bara, Brânză William-Gabriel, Cosmin Gabriel Popp, Traian Constantin Igaş, Valeriu Tabără, Iulian-Gabriel Bârsan, Petru Movilă, Cornel Ştefan Bardan, Ghiorghioni Ionisie, Constantin Petrea, Ioan Dumitru Puchianu, Alexandru Mocanu, Gheorghe Albu, Graţiela Denisa Iordache, Daniel Ionescu, Ioan Oltean, Petre Străchinaru, Anca Constantinescu, Marcel-Laurenţiu Romanescu, Petru Lificiu, Costică Canacheu, Cristian Ilie, Bogdan Cantaragiu, Alexandru Ciocâlteu, Aurel Olarean, Constantin Amarie, Dan Grigore, Monica Maria Iacob-Ridzi, Mugurel Liviu Sârbu, Laurenţiu Mironescu, Constantin Tudor, Dorin Liviu Nistoran, Văsioiu Horia, Radu-Cătălin Drăguş, Obuf Cătălin Ovidiu Buhăianu, Gheorghe Sârb, Dănuţ Liga, Valentin Adrian Iliescu, Stelian Duţu, Radu Lambrino, Daniel Buda, Cezar-Florin Preda, Dumitru Becşenescu, Ion Gonţea, Petru Călian şi Marius Rogin.

    Sesizarea a fost înregistrată la Curtea Constituţională sub nr. 10.347 din 30 octombrie 2007 şi formează obiectul Dosarului nr. 1.516A/2007.

    Prin această sesizare se solicită Curţii Constituţionale să constate că soluţiile legislative propuse prin art. 25 şi art. 26 ale Legii camerelor de comerţ din România sunt neconstituţionale pentru următoarele motive:

    1) Potrivit prevederilor art. 25 din legea criticată, pot fi membri ai Camerei Naţionale: persoanele juridice constituite în temeiul Decretului-lege nr. 139/1990, cele înscrise în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor ori în registrul patronatelor şi persoane fizice. Calitatea de membru în primul caz se obţine prin aderare, iar în celelalte două cazuri, în condiţiile statutelor proprii. Se precizează că, prin Decizia nr. 609 din 20 iunie 2007, Curtea Constituţională s-a pronunţat asupra neconformităţii prevederilor cuprinse în art. 25 din legea criticată cu dispoziţiile art. 40 din Constituţie, în sensul că prevederile de lege menţionate "nu ar intra sub incidenţa modalităţilor înscrise în conceptul de liberă asociere, din acest text nerezultând nici obligaţia comercianţilor de a se înscrie într-o asociere sau de a fi membri ai camerelor de comerţ". Prin urmare, consideră autorii sesizării, atât prevederile art. 25 din Legea camerelor de comerţ din România, cât şi decizia Curţii Constituţionale se referă numai la dreptul de a se asocia al camerelor de comerţ teritoriale şi al celorlalţi membri, ele nu se referă şi la dreptul Camerei Naţionale de a se asocia ea însăşi, "ceea ce apare ca fiind neconstituţional". Astfel, Camera Naţională este înfiinţată prin Decretul-lege nr. 139/1990 privind camerele de comerţ şi industrie din România, ca organizaţie neguvernamentală, de utilitate publică, cu personalitate juridică şi caracter autonom, cu sediul în Bucureşti, şi este o entitate distinctă, continuatoarea de drept a Camerei de Comerţ şi Industrie a României, ceea ce presupune ca şi în raport cu aceasta să se aplice prevederile art. 40 din Constituţie, lucru pe care Curtea Constituţională nu l-a făcut în Decizia sa nr. 609 din 20 iunie 2007.

    Pe de altă parte, se arată că, întrucât în componenţa Camerei Naţionale intră persoane juridice, formate din persoane fizice (cetăţeni), şi persoane fizice (tot cetăţeni), "nu s-ar putea invoca faptul că prevederile art. 40 din Constituţie ar fi aplicabile doar cetăţenilor, nu şi persoanelor juridice.

    2) Prevederile art. 26 din lege sunt contrare dispoziţiilor art. 16 din Constituţie, deoarece ele instituie un regim discriminatoriu aplicabil unor persoane juridice sau persoane fizice aflate în situaţii analoage, şi anume membrilor Camerei Naţionale, cărora le conferă drepturi diferite de vot.

    Astfel, potrivit art. 26 din lege, statutul Camerei Naţionale se adoptă de adunarea generală doar cu votul majorităţii membrilor de drept, deşi, în conformitate cu art. 25 din aceeaşi lege, alături de membrii de drept din Camera Naţională pot face parte şi membri asociaţi şi membri onorifici. Legea elimină de la vot ultimele două categorii de membri fără nicio justificare, iar legea nu prevede că membrii de drept au un statut juridic diferit, aflându-se în situaţii diferite, faţă de celelalte categorii de membri, care să justifice o reglementare diferită, în favoarea membrilor de drept.

    În sprijinul sesizării, autorii evocă jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale şi a Curţii Europene a Drepturilor Omului, în sensul că principiul egalităţii este încălcat atunci când se aplică un tratament diferenţiat unor cazuri egale, fără o motivare obiectivă şi rezonabilă, sau atunci când există o disproporţie între scopul urmărit şi mijloacele folosite.

    În final, se arată că problematica expusă a mai fost examinată de Curtea Constituţională prin Decizia nr. 609 din 20 iunie 2007, însă cu o altă motivare.

    Autorii susţin că în considerentele deciziei s-a reţinut "absolut nemotivat" că "«în cauza de faţă este vorba de 3 categorii de membri ai Camerei Naţionale, fiecare având o reglementare juridică», ceea ce este cu totul eronat, întrucât legea nu cuprinde reglementări diferite pentru fiecare categorie de membri, ci doar identificarea acestora în art. 25 din lege".

    În conformitate cu dispoziţiile art. 16 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 643 din 16 iulie 2004, sesizarea a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, precum şi Guvernului, pentru a prezenta punctele lor de vedere cu privire la sesizarea de neconstituţionalitate.

    Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.

    Reuniunea preşedinţilor camerelor de comerţ şi industrie teritoriale a trimis Curţii Constituţionale un memoriu înregistrat sub nr. 10.706 din 6 noiembrie 2007, prin care solicită respingerea sesizării de neconstituţionalitate, deoarece Curtea Constituţională, fiind sesizată la data de 11 mai 2007 asupra neconstituţionalităţii Legii camerelor de comerţ din România, de către aceiaşi autori şi pentru aceleaşi motive, a respins sesizarea şi a constatat că legea este constituţională, prin Decizia nr. 609 din 20 iunie 2007.

                           CURTEA,
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic