Inapoi la Cautare

DECIZIE 1040 /2011


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 69/2009 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, precum şi a art. I pct. 7 din aceeaşi ordonanţă prin care se completează cu lit. n) art. 183^3 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 19.01.2022, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (19.01.2022) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

    7. La articolul 183^3, după litera m) se introduc două noi litere, literele n) şi o), cu următorul cuprins:

    <<n) dacă se constată că managerul nu mai îndeplineşte condiţiile prevăzute de dispoziţiile legale în vigoare pentru exercitarea funcţiei de manager; [...].>>"

    Autorul excepţiei consideră că aceste prevederi de lege contravin următoarelor texte din Constituţie: art. 41 alin. (1) privind dreptul la muncă, art. 53 alin. (2) referitor la condiţiile restrângerii exerciţiului unor drepturi sau libertăţi, art. 115 alin. (4) referitor la condiţiile în care poate fi emisă o ordonanţă de urgenţă şi art. 23 alin. (1) referitor la siguranţa persoanei. De asemenea, este invocată jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, prin Hotărârea din 1 decembrie 2005 pronunţată în Cauza Păduraru contra României, dar şi jurisprudenţa Curţii Europene de Justiţie în care s-a consacrat principiul protecţiei încrederii legitime ca o "normă superioară de drept".

    Curtea constată că, ulterior sesizării sale cu excepţia de neconstituţionalitate, art. I pct. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului a fost modificat prin dispoziţiile Legii nr. 91/2010.

    Potrivit celor statuate, însă, prin Decizia nr. 766 din 15 iunie 2011 aflată în curs de publicare, dispoziţiile de lege supuse controlului de constituţionalitate, şi care sunt aplicabile litigiului în care s-a invocat excepţia de neconstituţionalitate în virtutea principiului tempus regit actum, pot constitui obiect al excepţiei de neconstituţionalitate chiar dacă acestea au fost abrogate sau şi-au încetat aplicarea.

    Prin urmare, Curtea, constatând că temeiul desfacerii contractului de management al autorului excepţiei îl reprezintă art. I pct. 1 şi pct. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 69/2009 în redactarea în vigoare la data invocării excepţiei de neconstituţionalitate, urmează a se pronunţa asupra constituţionalităţii acestor prevederi de lege.

    Examinând prevederile de lege criticate, Curtea constată că dispoziţiile de lege criticate aduc modificări condiţiilor pe care o persoană fizică ori reprezentantul unei persoane juridice trebuie să le îndeplinească pentru a ocupa funcţia de manager al unui spital public şi prevăd, deopotrivă, încetarea contractelor de management ale persoanelor care nu îndeplinesc aceste condiţii legale.

    Cât priveşte stabilirea prin lege a unor noi condiţii pentru ocuparea funcţiei de manager al unui spital public, Curtea observă că Legea fundamentală nu instituie nicio limitare, astfel că legiuitorul este liber să instituie reglementări menite să ducă la realizarea unor obiective specifice. Astfel, din preambulul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 69/2009 reiese, între altele, că noile condiţii pe care trebuie să le îndeplinească managerul unui spital public au fost stabilite pentru a contracara "problemele apărute în sistemul de asistenţă spitalicească din România, ca urmare a managementului defectuos la nivelul unui număr însemnat de spitale, cu consecinţe directe în calitatea îngrijirilor medicale acordate populaţiei".

    Prin urmare, intervenţia legislativă s-a impus de urgenţă, printr-o reglementare adecvată, în deplin acord cu prevederile art. 115 alin. (4) din Constituţie. De asemenea, din perspectiva arătată, Curtea apreciază că prevederile de lege examinate sunt justificate şi nu aduc atingere niciunui drept ocrotit de Legea fundamentală.

    Cât priveşte dispoziţiile de lege prin care se instituie o nouă cauză de încetare a contractului de management, Curtea apreciază, de asemenea, că o astfel de reglementare nu contravine niciunei prevederi constituţionale. În acest sens, se impune observaţia că reglementarea contractului de management are o natură specifică, conţinând elemente specifice contractului de mandat de drept civil, elemente ale contractului individual de muncă, dar şi particularităţi impuse de funcţia de manager al unui spital public care impune subordonarea cu precădere interesului public şi necesităţii asigurării unui standard cât mai ridicat de ocrotire a sănătăţii, cu un impact direct asupra nivelului de trai al populaţiei. Toate aceste valori au o consacrare constituţională, care justifică reglementarea specifică a clauzelor contractului de management.

    Referitor la susţinerea potrivit căreia art. I pct. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 69/2009 ar aduce atingere unui contract de management încheiat în condiţii legale diferite, Curtea constată că, deşi textul de lege criticat prevede încetarea contractelor de management în situaţia în care "managerul nu mai îndeplineşte condiţiile prevăzute de dispoziţiile legale în vigoare pentru exercitarea funcţiei de manager", o atare dispoziţie nu poate fi interpretată independent de dispoziţiile art. 15 alin. (2) din Constituţie. Prin urmare, Curtea apreciază că aspectele criticate de autorul excepţiei au în vedere probleme de aplicare şi interpretare a dispoziţiilor legale, de competenţa instanţei de judecată.

    Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ

                                În numele legii

                                    DECIDE:

<   2   3   4   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic