------------- *) Aprobată prin
Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 4.643/2008, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 709 din 20 octombrie 2008. MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII ŞI TINERETULUI PROGRAME ŞCOLARE REVIZUITE LIMBA ŞI LITERATURA BULGARĂ CLASELE A V-A - A VIII-A Bucureşti 2008 NOTĂ DE PREZENTARE
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Programele de gimnaziu pentru limba şi literatura bulgară au suferit, după │
│ 1999, când au fost aprobate prin Ordin al Ministrului, o serie de modificări.│
│ Ultimele, făcute în scopul descongestionării programelor, au fost realizate │
│ în ianuarie-februarie 2006, respectiv februarie 2008. Prezentul document │
│ conţine toate modificările operate în timp asupra programelor de gimnaziu. │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
Scopul studierii limbii bulgare (ca limba materna) în perioada şcolarităţii obligatorii este acela de a forma un tânăr cu o cultură comunicaţională şi literară de bază, capabil să înţeleagă lumea, să comunice şi să interacţioneze cu semenii, să-şi utilizeze în mod eficient şi creativ capacităţile proprii pentru rezolvarea unor probleme concrete din viaţa cotidiană, să poată continua în orice fază a existenţei sale procesul de învăţare, să fie sensibil la frumosul din natură şi la cel creat de om. În acest sens, curriculumul de limba şi literatura bulgară pentru clasele V-VIII propune o schimbare fundamentală la nivelul studierii limbii şi literaturii bulgare. În locul compartimentării artificiale a disciplinei în "limbă" şi "literatură", se propune modelul comunicativ-funcţional, adecvat nu numai specificului acestui obiect de studiu, ci şi modalităţilor propriu-zise de structurare a competenţei de comunicare a elevilor. În mod concret, acest model presupune dezvoltarea integrată a capacităţilor de receptare şi de exprimare orală, respectiv de receptare a mesajului scris şi de exprimare scrisă. De altfel, comunicarea se constituie prin fuziunea celor patru capacităţi menţionate anterior. În mod concret, dezvoltarea competenţelor de comunicare menţionate se realizează prin familiarizarea elevilor cu situaţii diverse de comunicare orală şi scrisă, cu texte literare şi nonliterare adecvate vârstei şcolare. În sensul celor arătate mai sus, dominantele curriculumului de limba şi literatura bulgară pentru gimnaziu sunt: ● definirea domeniilor disciplinei exclusiv în termeni de capacităţi: receptarea mesajului oral, receptarea mesajului scris, exprimarea orală şi exprimarea scrisă; ● prezentarea comunicării în calitatea sa de competenţă umană fundamentală, acoperind deprinderi de receptare şi de exprimare orală şi scrisă;