Inapoi la Cautare


referitoare la proiectul privind Statutul de autonomie al Ţinutului Secuiesc (Szekelyfold - Terra Siculorum)


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 29.01.2022, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (29.01.2022) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



                               EXPUNERE DE MOTIVE

    Ţinutul Secuiesc (Szekelyfold - Terra Siculorum) este o regiune istorică cu un trecut aparte, care s-a bucurat de o largă autonomie, indiferent de statul din care făcea parte de a lungul secolelor trecute, chiar şi la începutul erei comuniste, până la reorganizarea administrativă a României din anul 1968.

    Principiul subsidiarităţii este unul unanim recunoscut, una dintre valorile de bază ale tuturor ţărilor Europei, îmbrăţişat şi de România prin ratificarea Cartei europene a autonomiei locale, încă din anul 1997. Aceasta presupune ca comunităţile locale să aibă un cuvânt important în privinţa treburilor care prezintă interes pentru ele. O astfel de problemă este reorganizarea administrativă a ţării, care este pe agenda publică de ani de zile şi cu privire la care un număr de 62 de consilii locale, reprezentând aproape jumătate din locuitorii celor 149 de comune şi oraşe care se găsesc pe teritoriul Ţinutului Secuiesc (Szekelyfold - Terra Siculorum), şi-au expus punctul de vedere, solicitând formarea unei regiuni administrative care să cuprindă exact aceste 149 de comune şi oraşe.

    Văzând că acest proces trenează de multă vreme, considerăm că ar fi utilă implementarea unui proiect-pilot, care să demonstreze că regionalizarea chiar este o soluţie şi pentru România. Asta devine şi mai evident dacă ţinem cont de faptul că regionalizarea întregii ţări presupune modificarea Constituţiei, un proces destul de anevoios, pe când crearea regiunii propusă de noi prin proiectul de lege anexat nu presupune acest lucru, putând fi realizat în limitele actualei constituţii, în baza art. 117 alin. (3), care stipulează: "Autorităţi administrative autonome se pot înfiinţa prin lege organică."

    Este totodată o evidenţă că existenţa regiunii administrate de responsabili aleşi prin vot universal şi învestiţi cu responsabilităţi efective permite o administrare eficace şi, în acelaşi timp, aproape de cetăţeni.

    Suntem conştienţi, pe de altă parte, de faptul că regiunea reprezintă un nivel de putere adecvat în vederea realizării efective a subsidiarităţii.

    În altă ordine de idei trebuie să menţionăm că în Ţinutul Secuiesc (Szekelyfold - Terra Siculorum) s-a desfăşurat un referendum (chiar dacă neoficial), în cadrul căruia 99,8% din participanţi (peste 210.000 de persoane cu drept de vot) s-au pronunţat în favoarea creării unei regiuni administrative cu prerogative sporite, menite a prezerva valorile, cultura, tradiţiile şi identitatea acestei regiuni.

    Dorim să remarcăm totodată că regionalizarea nu trebuie să se realizeze în detrimentul autonomiei colectivităţilor locale şi că trebuie, dimpotrivă, să fie însoţită de măsuri care vizează protecţia acestora bazată pe deplina respectare a drepturilor dobândite prin Carta europeană a autonomiei locale. Mai mult decât atât, trebuie avut în vedere şi faptul că, cu ocazia aderării la Consiliu Europei, România s-a angajat să îşi bazeze politica faţă de minorităţi pe principiile Recomandării 1201 (1993) a CE, care în articolul 11 stipulează că:

    "În regiunile unde sunt majoritare, persoanele aparţinând unei minorităţi naţionale au dreptul de a dispune de administraţii locale autonome adecvate sau de un statut special, corespunzător situaţiei istorice şi teritoriale specifice şi conforme cu legislaţia naţională a statului" (sursa: http://www.dri.gov.ro/en/recomandarea-nr-1201-cu-referire-la-un-protocol-adiţional-la-convenţia-europeana-a-drepturilor-omului-privind-drepturile-persoanelor-apartinand-minorităţilor-naţionale/).

    Nu trebuie ignorat nici faptul că recunoaşterea autonomiei regionale implică loialitatea faţă de stat, ale cărui regiuni evoluează prin respectarea suveranităţii şi a integrităţii teritoriale, deci crearea unei regiuni autonome Ţinutul Secuiesc (Szekelyfold - Terra Siculorum) ar contribui la coeziunea teritorială a României. Astfel autonomia Ţinutului Secuiesc (Szekelyfold - Terra Siculorum) nu lezează nici integritatea teritorială a României, nici suveranitatea naţională.

    Ţinând cont de toate acestea, noi, subsemnaţii, propunem spre adoptare Parlamentului României prezenta propunere legislativă.

    Gheorgheni, 11 noiembrie 2016.
	

      Arus Zsolt Istvan Baico Zsigmond Czink Attila Cziriak Karoly

     Elekes-Jozsa Martin Kercso Attila Kolcsar Gheza Kovacs Laszlo

                           Marton Csaba Takacs Jozsef


                  Statutul de autonomie al Ţinutului Secuiesc

                        (Szekelyfold - Terra Siculorum)
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic