Inapoi la Cautare

METODOLOGIE din /2008


privind sistemul de planificare strategică pe termen mediu al instituţiilor administraţiei publice de la nivel central


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 24.07.2019, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (24.07.2019) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



    Etapa a II-a: Componenta de programare bugetară

    Introducere

    La sfârşitul anului 2006, Secretariatul General al Guvernului (SGG) a început implementarea procesului de planificare strategică, introducând obligativitatea tuturor ministerelor de a elabora planuri strategice pentru perioada 2007-2009. A fost elaborată metodologia pentru prima etapă, pe baza căreia toate ministerele au realizat Componenta de management a planului strategic.

    Prezenta metodologie va constitui baza pentru elaborarea celei de-a doua componente a planurilor strategice: Componenta de programare bugetară (CPB). Această metodologie a fost realizată de către Direcţia politici publice (DPP) din cadrul SGG, în colaborare cu Ministerul Economiei şi Finanţelor (MEF), beneficiind de asistenţă tehnică din partea programului SIGMA. În ceea ce priveşte elaborarea bugetului, instrumentul prin care se realizează programarea bugetară îl reprezintă programul bugetar, al cărui conţinut, formă de prezentare şi structură sunt stabilite de MEF.

    Scopul procesului de planificare strategică este întărirea legăturii dintre planificarea politicilor publice şi elaborarea bugetului, precum şi creşterea eficienţei cheltuielilor publice.

    De asemenea, în scopul asigurării coerenţei politicilor guvernamentale, începând cu anul 2008 este necesară corelarea priorităţilor identificate de ministere şi a direcţiilor de activitate asumate prin Componenta de management a planurilor strategice cu procesul de elaborare a bugetului, astfel încât în momentul finalizării bugetului pe anul 2009 toate elementele identificate şi toate priorităţile prezentate în planurile strategice să fie luate în considerare. La acest moment, prevederile prezentei metodologii se aplică exclusiv ministerelor şi SGG. Într-o etapă ulterioară, se preconizează ca sistemul de planificare strategică să fie extins şi la nivelul agenţiilor aflate în subordinea sau coordonarea Guvernului, precum şi la nivelul autorităţilor publice locale, printr-o strânsă colaborare cu Ministerul Internelor şi Reformei Administrative şi beneficiind de asistenţă comunitară. Extinderea procesului la nivelul acestor autorităţi şi agenţii va fi realizată după o evaluare a rezultatelor obţinute prin introducerea acestui sistem la nivelul ministerelor de resort, un act normativ urmând a fi promovat în acest sens.

    Pe baza metodologiei de faţă, ministerele şi SGG vor trebui să elaboreze descrieri detaliate ale fiecărui program bugetar utilizat în planificarea şi implementarea politicilor publice specifice domeniului de activitate al fiecărui minister. Acest capitol dedicat programelor bugetare va consta într-o descriere a situaţiei actuale, a obiectivelor, a rezultatelor şi a efectelor scontate. Descrierea va conţine, de asemenea, detalii privind indicatorii de performanţă, mecanismele de implementare, detalii despre noile iniţiative de finanţare, precum şi informaţii asupra modalităţilor de finanţare a programului bugetar.

    Planificarea strategică reprezintă o reformă majoră care necesită eforturi substanţiale din partea tuturor ministerelor de resort şi, mai ales, implicarea MEF. Planul strategic al fiecărui minister trebuie să reprezinte principalul instrument folosit în procesul de elaborare a bugetului. Iniţiativa de faţă şi instrucţiunile elaborate de MEF intenţionează să mute accentul de la un management bazat pe administrarea resurselor alocate la o abordare axată pe obţinerea rezultatelor planificate.

    Reorientarea către un management de performanţă presupune ca politicile publice şi programele care le finanţează să fie evaluate în funcţie de performanţele acestora. Acest efort implică folosirea indicatorilor de performanţă, care permit evaluarea progresului realizat efectiv în comparaţie cu ţintele stabilite anterior. Este importantă stabilirea unor obiective, ţinte, rezultate ale acţiunii (output) şi rezultate ale politicii (outcome) clare, precum şi a indicatorilor care să permită atât dezbateri ex-ante riguroase asupra politicilor publice ce urmează a fi finanţate, cât şi o evaluare transparentă şi argumentată a felului în care programele bugetate au atins obiectivele şi ţintele politicii publice. Această abordare permite o evaluare coerentă a felului în care Guvernul a cheltuit banii publici.

    Scopul acestei reforme este extrem de ambiţios: să asigure că banii publici sunt cheltuiţi în mod raţional, transparent şi pentru politici publice coerente, în interesul societăţii.

    Etapa a II-a a procesului de planificare strategică reprezintă continuarea iniţiativelor deja demarate de către MEF în ceea ce priveşte bugetarea pe programe.

    În scopul de a asigura succesul procesului de planificare strategică şi al reformei managementului cheltuielilor publice, SGG va continua strânsa colaborare cu MEF pe parcursul întregii perioade de introducere a celei de-a doua etape a procesului de planificare strategică - CPB, precum şi pentru elaborarea bugetului pentru anii următori.

    SGG, în calitate de coordonator al procesului de planificare strategică, va continua să ofere, în colaborare cu MEF, sprijin metodologic ministerelor implicate, în vederea elaborării CPB a planurilor strategice ale instituţiilor (PSI).

    MEF, cu asistenţă din partea SGG, va elabora instrucţiuni detaliate (metodologie) pentru elaborarea programelor bugetare şi va instrui ministerele de resort în sensul obligativităţii de relaţionare integrală a PSI cu proiectul de buget (necesitatea de a stabili o legătură clară între politicile publice şi priorităţile prezentate în planurile lor strategice, pe de o parte, şi alocările bugetare, pe de altă parte).

1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.