Inapoi la Cautare

DECIZIE 900 /2015


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 252 alin. (7) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 25.06.2019, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (25.06.2019) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	
     Augustin Zegrean        - preşedinte
    Valer Dorneanu - judecător
    Petre Lăzăroiu - judecător
    Mircea Ştefan Minea - judecător
    Daniel Marius Morar - judecător
    Mona-Maria Pivniceru - judecător
    Puskas Valentin Zoltan - judecător
    Simona-Maya Teodoroiu - judecător
    Tudorel Toader - judecător
    Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Liviu Drăgănescu.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 69 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2014 privind instituirea unor măsuri în domeniul educaţiei, cercetării ştiinţifice şi pentru modificarea unor acte normative, excepţie ridicată de Mariana Tudor şi Irina Elena Negoiţă în Dosarul nr. 1.475/2/2015 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 1.164D/2015.

    2. La apelul nominal se prezintă personal autoarele excepţiei şi asistate de doamna avocat Flavia Teodosiu din cadrul Baroului Bucureşti, cu delegaţie la dosar, şi se constată lipsa celorlalte părţi. Procedura de citare este legal îndeplinită.

    3. Magistratul-asistent referă asupra faptului că, la dosar, partea Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice a depus concluzii scrise prin care solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.

    4. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul doamnei avocat, care înţelege să depună un set de documente pe care le consideră relevante pentru soluţionarea excepţiei. Pe fond arată că de la data intrării în vigoare a dispoziţiilor legale criticate toate cadrele didactice din învăţământul preuniversitar sunt discriminate şi împiedicate de a-şi atinge un scop esenţial al unui cetăţean membru al unui stat de drept, şi anume posibilitatea de a-şi alege liber şi necondiţionat un loc de muncă. Astfel, odată cu apariţia textului criticat au apărut nişte limitări grave în ce priveşte posibilitatea acestor învăţători de a se transfera de la o unitate de învăţământ particular la o unitate de învăţământ de stat, cu toate că, în temeiul Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011 şi până la momentul intrării în vigoare a textelor criticate, concursul prin care au fost titularizate pe respectivele locuri de muncă a fost un concurs unic, la nivel naţional, susţinut conform aceloraşi subiecte atât în cadrul instituţiilor de stat, cât şi în cadrul instituţiilor particulare. Aşa fiind, lipsa posibilităţii de transfer fără examen de la o unitate de învăţământ preuniversitar privat la o unitate de învăţământ de stat afectează principiul egalităţii cetăţenilor în faţa legii.

    5. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, deoarece instituirea printr-un act normativ a unor condiţii care trebuie îndeplinite de către persoanele ce intenţionează să participe la un concurs naţional nu încalcă prevederile constituţionale invocate. Totodată, se arată că, fiind vorba de situaţii juridice distincte, nu se pune în discuţie existenţa vreunei discriminări.

                                    CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    6. Prin Încheierea din 8 iunie 2015, pronunţată în Dosarul nr. 1.475/2/2015, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 69 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2014 privind instituirea unor măsuri în domeniul educaţiei, cercetării ştiinţifice şi pentru modificarea unor acte normative, excepţie ridicată de Mariana Tudor şi Irina Elena Negoiţă într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei acţiuni în contencios administrativ având ca obiect "anulare act administrativ".

    7. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că prevederile legale menţionate sunt neconstituţionale, deoarece, fără a fi justificat de un scop legitim şi necesar într-o societate democratică, se creează un tratament diferenţiat între cadrele didactice titulare din învăţământul preuniversitar care se află în situaţii comparabile/identice, toate cadrele didactice obţinând titularizarea potrivit legilor în vigoare la momentul susţinerii concursului. Criteriile restrictive impuse de textul criticat creează un tratament diferenţiat între cadrele didactice titulare aflate în situaţii comparabile din învăţământul preuniversitar de stat şi cadrele didactice titulare din învăţământul preuniversitar particular.

    8. În consecinţă, s-a apreciat că transferul/pretransferul în învăţământul preuniversitar trebuie să fie unul transparent şi deschis pentru toate cadrele didactice care au obţinut titularizarea în condiţii identice, indiferent de forma de învăţământ, de stat sau particular acreditat. Criteriile criticate nu îndeplinesc cerinţa transparenţei transferului/pretransferului între formele de învăţământ şi au ca efect tratamentul diferenţiat nejustificat al unor categorii de persoane care sunt în situaţii comparabile, încălcându-se astfel principiul dreptului de acces la muncă în condiţii de egalitate.

    9. Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal opinează că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.

    10. Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

    11. Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.