Inapoi la Cautare

DECIZIE 872 /2018


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 159 alin. (3) teza a doua din Codul penal


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 24.02.2019, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (24.02.2019) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


	

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Petre Lăzăroiu │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mircea Ştefan Minea│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniel Marius Morar│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia-Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Simona-Maya │- judecător │
│Teodoroiu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Oana Cristina Puică│- │
│ │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Răzvan Horaţiu Radu.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 159 alin. (3) teza a doua din Codul penal
, excepţie ridicată, din oficiu, de instanţa de judecată în Dosarul nr. 2.010/214/2016 al Judecătoriei Costeşti şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 1.412D/2017.

    2. La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca neîntemeiată, a excepţiei de neconstituţionalitate, invocând, în acest sens, jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, şi anume deciziile nr. 508 din 7 octombrie 2014
, nr. 445 din 28 iunie 2016
 şi nr. 311 din 9 mai 2017
.

    CURTEA,

    având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

    4. Prin Încheierea din 6 ianuarie 2017, pronunţată în Dosarul nr. 2.010/214/2016, Judecătoria Costeşti a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 159 alin. (3) teza a doua din Codul penal
. Excepţia a fost ridicată, din oficiu, de instanţa de judecată cu ocazia soluţionării unei cauze penale privind trimiterea în judecată a inculpatului pentru săvârşirea unei infracţiuni de furt, prevăzută şi pedepsită de dispoziţiile art. 228 din Codul penal
.

    5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate instanţa de judecată, autoarea acesteia, susţine, în esenţă, că dispoziţiile art. 159 alin. (3) teza a doua din Codul penal
 încalcă egalitatea în drepturi, accesul liber la justiţie, dreptul la un proces echitabil, precum şi condiţiile restrângerii exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi. Astfel, consideră că termenul-limită pentru împăcare reprezintă o restrângere a dreptului la un proces echitabil care nu este compatibilă cu cerinţele art. 6 din Convenţie
, întrucât, deşi urmăreşte un scop legitim - limitarea în timp a stării de incertitudine în derularea raporturilor juridice şi a posibilităţii de exercitare abuzivă a dreptului procesual analizat -, nu există un raport rezonabil de proporţionalitate între mijlocul folosit şi scopul urmărit. Arată că, deşi termenele de decădere în care pot fi exercitate drepturile procesuale urmăresc să asigure o bună administrare a justiţiei şi respectarea principiului securităţii raporturilor juridice, potrivit jurisprudenţei Curţii Europene a Drepturilor Omului, aceste termene ar trebui instituite numai în litigii care prevăd consecinţe importante (Hotărârea din 22 octombrie 1996, pronunţată în Cauza Stubbings şi alţii împotriva Regatului Unit). În acest sens menţionează că, în legislaţia românească, instituţia împăcării este reglementată numai în cazul infracţiunilor considerate de legiuitor ca prezentând un pericol social scăzut. A stabili că o măsură este necesară într-o societate democratică înseamnă a demonstra că acţiunea statului a fost justificată de o nevoie socială urgentă şi că ingerinţa respectivă nu a depăşit ceea ce era absolut necesar pentru a răspunde acelei nevoi sociale presante. Or, expunerea de motive aferentă noului Cod penal
 nu menţionează o nevoie socială imperioasă care să justifice modificarea dispoziţiilor ce reglementează instituţia împăcării, în sensul instituirii unui termen-limită în care să îşi producă efectele juridice. Intervenţia statului pentru a orienta în favoarea sa soluţia unui proces aduce atingere dreptului suspectului/inculpatului de a obţine o soluţie favorabilă, dar şi dreptului persoanei vătămate/părţii civile de a obţine clemenţă în privinţa suspectului/inculpatului.

    6. Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992
, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.