Inapoi la Cautare

DECIZIE 667 /2017


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 10 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 20.05.2019, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (20.05.2019) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Petre Lăzăroiu │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mircea Ştefan Minea│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniel Marius Morar│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Simona-Maya │- judecător │
│Teodoroiu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Valentina │- │
│Bărbăţeanu │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Ioan-Sorin-Daniel Chiriazi.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 10 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2013
 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicată de Cristian Ioan Dogaru în Dosarul nr. 5.190/180/2016/a1 al Judecătoriei Bacău - Secţia civilă şi care constituie obiectul Dosarului nr. 2.393D/2016 al Curţii Constituţionale.

    2. La apelul nominal se constată lipsa părţilor. Procedura de citare este legal îndeplinită.

    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care apreciază că este neîntemeiată critica prin raportare la dispoziţiile art. 21 din Constituţie
 şi art. 6 din Convenţia
 pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, invocând, în acest sens, jurisprudenţa Curţii Constituţionale, reprezentată de Decizia nr. 515 din 9 octombrie 2014
. În ceea ce priveşte critica referitoare la încălcarea dispoziţiilor art. 139 alin. (1) din Legea fundamentală
, faţă de susţinerile autorului excepţiei, potrivit cărora dreptul cambial ar fi un drept derogatoriu de la dreptul comun, astfel că taxarea acţiunilor în această materie ar trebui reglementată distinct, apreciază că se pune în discuţie o omisiune legislativă, ceea ce excedează competenţei Curţii Constituţionale.

    CURTEA,

    având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    4. Prin Încheierea din 13 octombrie 2016, pronunţată în Dosarul nr. 5.190/180/2016/a1, Judecătoria Bacău - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 10 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2013
 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicată de Cristian Ioan Dogaru într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei cereri de reexaminare a unei taxe judiciare de timbru.

    5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia arată că a formulat opoziţie cambială prin care a invocat neregularitatea formală a unui titlu cambial reprezentat de un bilet la ordin, fără să invoce motive de fapt şi de drept referitoare la fondul dreptului, aşadar fără a pune în discuţie creanţa ce se executa. Precizează că, prin eventuala admitere a opoziţiei, instanţa va constata că titlul nu are valoare cambială, ci este un înscris sub semnătură privată, dar creanţa se va menţine, doar că nu va mai avea la bază un titlu cambial, ci va fi valorificată pe calea dreptului comun, ca înscris sub semnătură privată. Arată că prin opoziţia cambială nu se invocă excepţii sau apărări care să vizeze fondul, respectiv creanţa în sine a creditorului, ci se invocă excepţii de ordin formal care sunt specifice dreptului cambial, situaţie în care nu ne aflăm în ipoteza prevăzută de art. 10 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2013
. Mai precizează că în actul normativ menţionat nu este fixată o taxă judiciară de timbru în materie cambială, care constituie o ramură distinctă a dreptului, derogatoriu, special şi prioritar faţă de normele dreptului comun, însă practica în materie a fost consecventă în a asimila timbrajul opoziţiei cambiale cu cel aferent contestaţiei la executare. Arată că, în cauză, instanţa se substituie legiuitorului, calculând taxa judiciară de timbru la valoarea ce se execută, punând petentul în imposibilitatea efectivă de a achita această taxă oneroasă şi încălcându-i accesul la justiţie. Precizează că principiul accesului liber la justiţie implică şi adoptarea de către legiuitor de reguli de procedură clare, prin care să se prescrie cu precizie condiţiile în care justiţiabilul îşi poate exercita drepturile procesuale, inclusiv situaţia reglementării pentru fiecare materie a taxelor judiciare de timbru, pentru a evita situaţiile de echivoc ce blochează accesul petentului la valorificarea drepturilor sale. Arată, totodată, că, în opinia sa, o lege care conţine o lacună ce este interpretată de instanţe în detrimentul justiţiabilului nu întruneşte exigenţele de claritate, precizie şi previzibilitate şi este incompatibilă cu principiul prevăzut de art. 1 alin. (5) din Constituţie
.

    6. Judecătoria Bacău - Secţia civilă apreciază că „în aparenţă art. 10 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2013
 nu încalcă principiile constituţionale invocate de contestator, respectiv principiul accesului liber la justiţie sau cel al legalităţii stabilirii impozitelor, taxelor şi a oricăror alte venituri la bugetul statului“.

1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.