Inapoi la Cautare

DECIZIE 653 /2014


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 114 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 21.07.2019, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (21.07.2019) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	
     Augustin Zegrean        - preşedinte
    Valer Dorneanu - judecător
    Toni Greblă - judecător
    Petre Lăzăroiu - judecător
    Mircea Ştefan Minea - judecător
    Daniel Marius Morar - judecător
    Mona-Maria Pivniceru - judecător
    Puskas Valentin Zoltan - judecător
    Tudorel Toader - judecător
    Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 114 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, excepţie ridicată de Năstase Buchidău în Dosarul nr. 1.218/91/2014 al Tribunalului Vrancea - Secţia I civilă şi care constituie obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 651D/2014.

    2. La apelul nominal lipsesc autorul excepţiei şi partea Casa Judeţeană de Pensii Vrancea, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, sens în care invocă jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.

                                    CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    4. Prin Încheierea din 24 iunie 2014, pronunţată în Dosarul nr. 1.218/91/2014, Tribunalul Vrancea - Secţia I civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 114 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.

    5. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de Năstase Buchidău cu prilejul soluţionării contestaţiei la executare privind sume încasate cu titlu necuvenit cu titlul de prestaţii de asigurări sociale.

    6. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile de lege criticate sunt contrare prevederilor art. 15 alin. (2) din Constituţie, întrucât au caracter retroactiv. În acest sens, arată că art. 114 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 263/2010 obligă la restituirea unor sume încasate cu titlul de pensie de invaliditate în perioada 1 ianuarie 2012-31 decembrie 2012, drepturi care erau prevăzute de lege la data acordării. De asemenea, susţine că textul de lege criticat are un caracter discriminatoriu, întrucât instituie o excepţie în ceea ce priveşte suspendarea acordării pensiei de invaliditate pentru consilierii locali sau consilierii judeţeni. Totodată, consideră că, prin suspendarea dreptului de a încasa pensia de invaliditate, se aduce atingere dreptului de proprietate, întrucât pensia reprezintă o creanţă asupra statului. În egală măsură, consideră că este încălcat şi dreptul la pensie.

    7. Tribunalul Vrancea - Secţia I civilă consideră că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată. În acest sens, arată că textul de lege criticat se aplică ulterior intrării sale în vigoare, iar drepturile conferite la un moment dat pot fi modificate prin intervenţia legiuitorului, nefiind perpetue. De asemenea, arată că nu este încălcat principiul egalităţii în drepturi a cetăţenilor, în condiţiile în care textul de lege se aplică oricărei persoane aflate în situaţia juridică identică cu cea a autorului excepţiei, iar derogările admise se justifică obiectiv prin rolul şi atribuţiile pe care consilierii locali sau consilierii judeţeni le îndeplinesc la nivelul colectivităţii. Totodată, consideră că nu este încălcat dreptul de proprietate atât timp cât respectarea acestuia are ca premisă dobândirea în condiţiile legii a pensiei. Or, dacă aceasta nu a fost obţinută cu respectarea prevederilor legale, este exclusă protecţia invocată.

    8. În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

    9. Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile art. 114 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 263/2010 sunt constituţionale. Astfel, referindu-se la critica de neconstituţionalitate raportată la prevederile art. 15 din Constituţie, arată că menţinerea pensiilor de invaliditate în plată ţine de îndeplinirea, în toată perioada de acordare, a condiţiilor impuse de lege pentru dobândirea acestui drept. Totodată, acordarea dreptului la pensie de invaliditate nu poate fi considerată ca instituind o obligaţie ad aeternum a statului de a acorda acest drept, singurul drept câştigat reprezentând doar prestaţiile deja realizate până la data la care persoana nu mai îndeplineşte condiţiile cerute de lege şi asupra cărora legiuitorul nu ar putea interveni decât prin încălcarea dispoziţiilor art. 15 alin. (2) din Constituţie. Pe cale de consecinţă, conformându-se dispoziţiilor art. 15 alin. (2) din Constituţie, textele de lege criticate afectează pensiile de invaliditate doar pe viitor, din momentul în care nu mai sunt îndeplinite condiţiile cerute de lege pentru ca o persoană să poată beneficia de o astfel de pensie.

    10. Referitor la critica raportată la art. 16 din Constituţie, arată că situaţia diferită în care se află cetăţenii la acordarea unui drept nu poate fi privită ca o încălcare a dispoziţiilor constituţionale care consacră egalitatea în faţa legii şi a autorităţilor publice.

    11. În ceea ce priveşte invocarea de către autorul excepţiei a art. 47 din Constituţie, arată că dreptul la pensie se acordă în condiţiile stabilite de lege. În situaţia textului de lege dedus analizei de constituţionalitate, justificarea suspendării plăţii pensiei de invaliditate ţine de faptul că o persoană beneficiază de acest drept în considerarea faptului că şi-a pierdut capacitatea de muncă, iar redobândirea acestei capacităţi, total sau parţial, va atrage încadrarea în gradul III de invaliditate sau chiar încetarea calităţii de pensionar de invaliditate, după caz, întrucât nu se mai justifică acordarea acestui drept.
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.