Inapoi la Cautare

DECIZIE 649 /2014


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 3 şi art. 10 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 19.08.2019, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (19.08.2019) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Valer Dorneanu - judecător
    Toni Greblă - judecător
    Petre Lăzăroiu - judecător
    Mircea Ştefan Minea - judecător
    Daniel Marius Morar - judecător
    Mona-Maria Pivniceru - judecător
    Puskas Valentin Zoltan - judecător
    Tudorel Toader - judecător
    Ingrid Alina Tudora - magistrat-asistent


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 3 şi art. 10 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicată de Ioan Sztoika în Dosarul nr. 15.395/211/2013 al Judecătoriei Cluj-Napoca. Excepţia de neconstituţionalitate formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 584D/2014.

    2. La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care arată că autorul excepţiei de neconstituţionalitate nu argumentează pretinsa contrarietate a prevederilor de lege criticate cu normele constituţionale invocate, aşa încât, având în vedere art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, potrivit căruia "Sesizările trebuie făcute în formă scrisă şi motivate", excepţia astfel formulată este inadmisibilă.

    4. În ipoteza în care Curtea Constituţională va trece peste acest caz de inadmisibilitate şi va proceda la examinarea pe fond a excepţiei de neconstituţionalitate, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a acesteia, ca neîntemeiată, sens în care solicită menţinerea jurisprudenţei în materie a instanţei de contencios constituţional, concretizată, spre exemplu, prin Decizia nr. 45/2014.

                               CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

    5. Prin Sentinţa civilă nr. 15.443 din 4 decembrie 2013, pronunţată în Dosarul nr. 15.395/211/2013, Judecătoria Cluj-Napoca a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 3 şi art. 10 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de Ioan Sztoika într-o cauză având ca obiect o contestaţie la executare.

    6. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prin obligaţia de plată a taxei de timbru se îngrădeşte accesul liber la justiţie pentru unele categorii sociale, deoarece această creştere a taxelor de timbru se corelează cu scăderea nivelului de trai şi cu creşterea nivelului de corupţie. De asemenea arată că prin instituirea unei taxe de timbru, 90% din populaţia României are îngrădit accesul liber la justiţie, întrucât, deşi "statul susţine că prin majorarea taxelor se are în vedere creşterea nivelului de calitate al serviciului judiciar", "nu se menţionează faptul că taxele de timbru nu au ca destinaţie Ministerul Justiţiei, ele fiind colectate prin intermediul autorităţilor locale la bugetul de stat central şi repartizate după bunul plac al puterii."

    7. Judecătoria Cluj-Napoca apreciază că "excepţia de neconstituţionalitate este vădit neîntemeiată, întrucât Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2013 nu încalcă dispoziţiile art. 16 şi art. 21 din Constituţie şi nici art. 6 din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului." În acest sens arată că atât dispoziţiile Constituţiei României, cât şi cele ale Convenţiei Europene permit statelor membre să impună un sistem de stabilire a taxelor de timbru, raţiunile de ordin fiscal fiind evidente. Instanţa de judecată reţine că această restrângere aparentă a accesului la justiţie este însă una rezonabilă, statul asigurând un raport rezonabil de proporţionalitate între scopul urmărit, şi anume asigurarea unor fonduri financiare, şi mijloacele folosite, punând la dispoziţia persoanei care nu are venituri sau are venituri reduse posibilitatea de a formula cereri de acordare a ajutorului public judiciar, în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 51/2008.

    8. În conformitate cu prevederile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, actul de sesizare a fost comunicat preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

    9. Avocatul Poporului, invocând jurisprudenţa în materie a instanţei de contencios constituţional, consideră că prevederile art. 3 şi art. 10 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2013 sunt constituţionale.

    10. Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                               CURTEA,
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.