Inapoi la Cautare

DECIZIE 600 /2005


cu privire la constituţionalitatea Legii pentru reglementarea situaţiei juridice a unor bunuri care au aparţinut fostului suveran al României, Mihai I


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 18.06.2019, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (18.06.2019) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



    Cu adresa nr. 2.098 din 30 iunie 2005 secretarul general al Senatului a transmis Curţii Constituţionale sesizarea privind controlul de constituţionalitate asupra "Legii pentru reglementarea situaţiei juridice a unor bunuri care au aparţinut fostului suveran al României, Mihai I, formulată, în temeiul art. 146 lit. a) din Constituţie şi al art. 15 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, de către un număr de 28 de senatori, şi anume: Vadim Tudor Corneliu, Aurel Ardelean, Liviu Doru Bindea, Carol Dina, Valentin Dinescu, Viorel Senior Duca, Gheorghe Viorel Dumitrescu, Gheorghe Funar, Constantin Găucan, Ilie Ilaşcu, Nicolae Iorga, Irina Loghin, Eugen Mihăescu, Viorica-Georgeta-Pompilia Moisuc, Ilie Petrescu, Petru Stan, Claudiu Tănăsescu, Mihai Ungheanu, Verginia Vedinaş, Antonie Iorgovan, Doru Ioan Tărăcilă, Lupoi Mihail, Aurel Gabriel Simionescu, Otilian Neagoe, Ion Florescu, Ion Toma, Traian Novolan, Ion Rădoi.

    Sesizarea a fost înregistrată la Curtea Constituţională sub nr. 4.320 din 1 iulie 2005 şi formează obiectul Dosarului nr. 579A/2005.

    Autorii sesizării solicită Curţii Constituţionale exercitarea controlului de constituţionalitate asupra "Legii pentru reglementarea situaţiei juridice a unor bunuri care au aparţinut fostului suveran al României, Mihai I", susţinând că "legea prezintă grave vicii de constituţionalitate" constând în încălcarea prevederilor art. 1 alin. (2) şi (3), art. 4 alin. (2), art. 16 alin. (1) şi (2), art. 44 alin. (1) şi (2), art. 136 alin. (4) şi ale art. 137 alin. (2) din Constituţie.

    În esenţă, motivele de neconstituţionalitate prevăzute în sesizare sunt:

    1. În legătură cu încălcarea art. 1 alin. (3) şi art. 44 alin. (1) şi (2) din Constituţie se arată că însuşi titlul legii, în urma admiterii unui amendament, face referire la "bunuri care au aparţinut fostului suveran" şi nu la "bunuri care au fost proprietatea fostului suveran", ceea ce atestă că bunurile vizate de reglementare "au aparţinut domeniului coroanei, iar domeniul coroanei era proprietatea publică a statului şi nu proprietatea privată a fostului suveran". În consecinţă, se consideră că fostul rege Mihai I nu este îndreptăţit la acordarea unor reparaţii, astfel că legea încalcă dreptul de proprietate al statului, garantat de art. 44 alin. (1) şi (2) din Constituţie. Cu referire la încălcarea valorii constituţionale de dreptate, prevăzută la art. 1 alin. (3), se arată că şi în ipoteza în care fostul rege Mihai I era îndreptăţit să pretindă anumite bunuri, acestuia i se creează un regim special faţă de cel al altor cetăţeni ale căror bunuri au fost confiscate sau expropriate şi sunt îndreptăţiţi la reparaţii.

    2. Cu privire la încălcarea art. 1 alin. (2) şi (3) coroborat cu art. 44 alin. (1) şi (2) din Constituţie se arată: potrivit art. 1 alin. (2), "forma de guvernământ în România este republica", iar într-un stat republican neexistând titluri nobiliare, acestea nu pot fi utilizate în cuprinsul unei legi. Aşadar, art. 4 lit. a) fraza a doua din legea criticată, referitoare la "Principesa Margareta şi Principele Radu", sunt contrare art. 1 alin. (2) din Constituţie. Se mai arată că aceleaşi dispoziţii din lege încalcă şi alin. (3) al art. 1 din Constituţie, referitor la "dreptate" ca valoare supremă şi garantată, prin aceea că, deşi este de notorietate faptul că fostul rege Mihai I are şi alţi moştenitori rezervatari, s-a recunoscut dreptul de moştenire doar fiicei sale Margareta şi soţului său. Se consideră că legiuitorul nu era îndreptăţit să confere anumite drepturi şi privilegii doar pentru unii dintre moştenitorii fostului suveran, făcând o selecţie arbitrară şi nelegitimă în favoarea unor persoane care nu au nici o calitate.

    3. Cu privire la invocarea încălcării prevederilor constituţionale ale art. 4 alin. (2) şi ale art. 16 alin. (1) şi (2) se arată că legea creează un regim privilegiat pentru fostul suveran şi o parte a familiei sale.

    4. Autorii sesizării apreciază că art. 3 din lege, potrivit căruia Vila Cavaleri, care aparţine domeniul public al statului, trece în domeniul privat al statului şi este retrocedată în natură fostului rege Mihai I, încalcă dispoziţiile art. 136 alin. (4) din Constituţie, potrivit cărora proprietatea publică a statului este inalienabilă. O astfel de reglementare poate determina ca statul să piardă, treptat, proprietatea sa publică.

    5. În legătură cu art. 4 din lege, "care conferă un drept de folosinţă gratuită pentru fostul suveran şi o parte a familiei sale" asupra Palatului Elisabeta, Castelului Peleş, Castelului Pelişor şi Castelului Foişor, se susţine că este contrar art. 136 alin. (4) teza finală din Constituţie, care prevede că "bunurile proprietate publică pot fi date în folosinţă gratuită doar instituţiilor de utilitate publică"; or, fostul rege Mihai I şi o parte a familiei sale nu reprezintă o astfel de instituţie.

    6. Art. 2 alin. (1) din Lege, prin care "se aprobă plata unor despăgubiri băneşti în sumă de 30 milioane euro", contravine prevederilor constituţionale ale art. 137 alin. (2) referitoare la moneda naţională, care este leul. Autorii sesizării apreciază că legiuitorul avea obligaţia să redea atât în expunerea de motive, cât şi în conţinutul legii modul de calcul al acestei sume.

    În conformitate cu dispoziţiile art. 16 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 643 din 16 iulie 2004, sesizarea a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, precum şi Guvernului, pentru a prezenta punctele lor de vedere.

    Guvernul României a transmis Curţii Constituţionale, cu Adresa nr. 5/216/C.P.T. din 12 iulie 2005, punctul său de vedere în sensul că sesizarea de neconstituţionalitate este neîntemeiată, pentru următoarele motive:

    1. Cu referire la încălcarea dispoziţiilor art. 1 alin. (3) şi ale art. 44 alin. (1) şi (2) din Constituţie.

    Legea criticată, în forma trimisă spre promulgare, "se referă la reglementarea situaţiei juridice a unor bunuri care au aparţinut fostului suveran al României, Mihai I, astfel încât critica referitoare la nepreluarea amendamentului care a propus acest titlu este neîntemeiată".

1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.