Inapoi la Cautare

DECIZIE 537 /2018


referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii manualului şcolar


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 26.04.2019, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (26.04.2019) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	

┌───────────────┬──────────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Petre Lăzăroiu │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Mircea Ştefan │- judecător │
│Minea │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Daniel Marius │- judecător │
│Morar │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Livia Doina │- judecător │
│Stanciu │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Simona-Maya │- judecător │
│Teodoroiu │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Mihaela Senia │- │
│Costinescu │magistrat-asistent-şef│
└───────────────┴──────────────────────┘


    1. Pe rol se află soluţionarea obiecţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii manualului şcolar, obiecţie formulată de un număr de 27 de senatori aparţinând grupurilor parlamentare ale Partidului Naţional Liberal şi Uniunii Salvaţi România, în temeiul prevederilor art. 146 lit. a) din Constituţie
 şi ale art. 15 din Legea nr. 47/1992
 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale.

    2. Cu Adresa nr. XXXV/2.677 din 31 mai 2018, secretarul general al Senatului a trimis Curţii Constituţionale sesizarea formulată, care a fost înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. 4.197 din 31 mai 2018 şi constituie obiectul Dosarului nr. 827A/2018.

    3. În motivarea sesizării de neconstituţionalitate, autorii formulează atât critici de neconstituţionalitate extrinsecă, cât şi critici de neconstituţionalitate intrinsecă.

    4. Astfel, autorii susţin că Legea manualului şcolar încalcă principiul bicameralismului consacrat de art. 61 alin. (2) din Constituţie
, sub aspectul dualismului instituţional şi funcţional, motiv pentru care întreaga procedură de adoptare a legii a fost fundamental viciată. Potrivit titlului legii, dar şi întregului ei conţinut normativ, scopul acestei legi îl constituie reglementarea regimului juridic al manualului şcolar, definit în cuprinsul art. 2 lit. (a) din lege ca fiind „principalul instrument de lucru al elevului“. În raport cu dispoziţiile art. 73 alin. (1)
 şi (3) din Constituţie,
 legea face parte din categoria legilor ordinare, obiectul ei de reglementare nefiind cuprins în categoria celor prevăzute la art. 73 alin. (3)
 sau în alt articol din Constituţie
 ca fiind de natură organică. Potrivit jurisprudenţei Curţii Constituţionale, pentru a analiza apartenenţa sau nu a unei reglementări la categoria legilor ordinare sau organice, definitoriu este criteriul material. În acelaşi timp trebuie observat că Legea manualului şcolar nu modifică şi nici nu derogă de la vreo lege organică. Prin urmare, Legea manualului şcolar este o lege ordinară, motiv pentru care procedura ei constituţională de aprobare ar fi trebuit să fie una specifică acestei categorii de legi.

    5. Pe de altă parte, Constituţia României, revizuită în anul 2003
, a introdus o competenţă decizională specială şi distinctă atât pentru Camera Deputaţilor, cât şi pentru Senat, în sensul că naveta legislativă pentru dezbaterea şi adoptarea legii are o natură strict constituţională. În acelaşi timp, principiul bicameralismului, consacrat de art. 61 din Constituţie
, se reflectă nu numai în dualismul instituţional în cadrul Parlamentului, ci şi în cel funcţional. Potrivit art. 75 alin. (1) din Constituţie
, cu excepţia competenţelor de dezbatere şi adoptare ca primă Cameră sesizată date expres în sarcina Camerei Deputaţilor, celelalte proiecte de legi şi propuneri legislative se supun dezbaterii şi adoptării, ca primă Cameră sesizată, Senatului. Altfel spus, regula este aceea că Senatul este prima Cameră sesizată, iar Camera Deputaţilor este, ca regulă, Camera decizională.

    6. Întrucât Legea manualului şcolar este o lege ordinară, iar cele două Camere ale Parlamentului exercită competenţe constituţionale diferite şi expres determinate sub aspectul conţinutului materiei, în cazul dezbaterii şi adoptării proiectelor de legi şi a propunerilor legislative, aşa cum sunt ele stabilite de art. 75 alin. (1) din Constituţie
, autorii obiecţiei apreciază că Legea manualului şcolar este neconstituţională în integralitatea sa, ca urmare a dezbaterii şi adoptării ei cu încălcarea competenţelor constituţionale de legiferare, fiind dezbătută şi aprobată în primă fază de Camera Deputaţilor ca primă Cameră sesizată, iar de Senat, în calitate de Cameră decizională.

    7. În raport cu cele precizate, autorii obiecţiei solicită să se constate că Legea manualului şcolar este neconstituţională, întrucât încalcă principiul bicameralismului consacrat de art. 64 alin. (1) din Constituţie
, fiind dezbătută şi adoptată cu încălcarea dispoziţiilor art. 75 alin. (1) din Constituţie
.

1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.