Inapoi la Cautare

DECIZIE 514 /2018


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 19 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2002 privind Direcţia Naţională Anticorupţie


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 26.04.2019, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (26.04.2019) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Petre Lăzăroiu │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mircea Ştefan Minea│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniel Marius Morar│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Simona-Maya │- judecător │
│Teodoroiu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristina Teodora │- │
│Pop │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Marinela Mincă.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 19 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2002
 privind Direcţia Naţională Anticorupţie, excepţie ridicată de Şerban Vlaicu în Dosarul nr. 5.151/30/2016 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia penală, care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 1.710D/2017.

    2. La apelul nominal se constată lipsa părţilor. Procedura de citare este legal îndeplinită.

    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca inadmisibilă. Se arată că, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992
 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, instanţa de contencios constituţional nu poate modifica sau completa textele de lege supuse controlului, or, autorul excepţiei de neconstituţionalitate solicită modificarea dispoziţiilor art. 19 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2002
, în sensul extinderii cauzei de reducere a pedepsei reglementate prin norma anterior menţionată şi la etapa judecăţii. Se susţine că stabilirea cadrului procesual în care să fie incidentă o astfel de cauză de reducere a pedepsei este atribuţia exclusivă a legiuitorului, care este exercitată potrivit politicii penale a statului. Se mai arată că prevederile legale criticate se aplică, în mod egal, tuturor persoanelor aflate în ipoteza pe care o reglementează.

    CURTEA,

    având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    4. Prin Încheierea din 10 mai 2017, pronunţată în Dosarul nr. 5.151/30/2016, Curtea de Apel Timişoara - Secţia penală a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 19 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2002
 privind Direcţia Naţională Anticorupţie, excepţie ridicată de Şerban Vlaicu într-o cauză având ca obiect soluţionarea apelurilor declarate de Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Direcţia Naţională Anticorupţie - Serviciul Teritorial Timişoara şi de către autorul excepţiei, împotriva unei sentinţe penale prin care acesta din urmă a fost condamnat pentru săvârşirea infracţiunii de luare de mită.

    5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că dispoziţiile art. 19 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2002
 sunt discriminatorii în măsura în care acestea sunt interpretate restrictiv, în sensul că ele sunt aplicabile doar dacă denunţul este făcut în etapa urmăririi penale. Se arată că, potrivit acestei interpretări, dacă inculpatul denunţă săvârşirea unei fapte de corupţie dintre cele incriminate prin dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 43/2002
, în etapa judecăţii, acesta nu mai poate beneficia de cauza de reducere a pedepsei, chiar dacă faptele denunţate se dovedesc a fi adevărate. Se susţine că acest aspect este de natură a discrimina inculpaţii care se află într-o etapă procesuală ulterioară urmăririi penale, care doresc să denunţe săvârşirea unor fapte de corupţie, în raport cu inculpaţii care nu au depăşit etapa anterior menţionată, cărora le sunt aplicabile prevederile art. 19 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2002
. Se arată că, pentru acest motiv, dispoziţiile legale criticate sunt lipsite de previzibilitate, fiind, astfel, contrare prevederilor art. 1 alin. (5) din Constituţie
. Se face trimitere la Decizia Curţii Constituţionale nr. 67 din 26 februarie 2015
, despre care se afirmă că este aplicabilă şi în prezenta cauză.

    6. Curtea de Apel Timişoara - Secţia penală opinează că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Se susţine că încălcarea principiului egalităţii în drepturi are loc doar atunci când este reglementat un tratament juridic diferit pentru situaţii egale, fără să existe un motiv obiectiv şi rezonabil sau dacă există o disproporţie între scopul urmărit prin reglementarea tratamentului inegal şi mijloacele folosite. Se arată că, altfel spus, principiul egalităţii în drepturi nu interzice impunerea unor reguli specifice, fiind opţiunea legiuitorului limitarea momentului până la care denunţul referitor la săvârşirea unor fapte de corupţie determină aplicarea reducerii limitelor de pedeapsă. Se susţine, totodată, că prevederile art. 1 alin. (5) din Constituţie
 nu au legătură cu cauza.
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.