Inapoi la Cautare

DECIZIE 40 /2019


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 263 alin. (1) din Codul penal


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 26.06.2019, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (26.06.2019) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


	

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Petre Lăzăroiu │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mircea Ştefan Minea│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniel Marius Morar│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Simona-Maya │- judecător │
│Teodoroiu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristina Cătălina │- │
│Turcu │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Cosmin Grancea.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 263 alin. (1) din Codul penal
, excepţie ridicată de Alkhatib Mohammad Samih şi Kawa Ali în Dosarul nr. 7.662/118/2015 al Tribunalului Constanţa - Secţia penală, şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 825D/2016.

    2. La apelul nominal se prezintă, pentru autorii excepţiei, doamna avocat Daniela Zaharia Mănescu. Pentru celelalte părţi se prezintă curator desemnat potrivit art. 167 alin. (3) din Codul de procedură civilă
 coroborat cu art. 14 din Legea nr. 47/1992
, domnul avocat Teodor Popescu. Curtea ia act de prezenţa domnilor Cengizler Ceyhun, traducător autorizat pentru limba turcă, şi Dalati Bassam, traducător autorizat pentru limba arabă.

    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului autorilor excepţiei, care solicită admiterea acesteia, arătând, în esenţă, că norma de drept supusă controlului nu este clară, precisă şi previzibilă, nefiind în concordanţă cu dispoziţiile Legii nr. 24/2000
 şi aducând atingere art. 1 alin. (5) din Legea fundamentală
. Astfel, art. 263 alin. (1) din Codul penal
 ar trebui să reglementeze expres subiectul activ al infracţiunii - autorul - şi scopul infracţiunii, respectiv să determine exact latura subiectivă a acesteia. Un alt motiv de neconstituţionalitate îl constituie faptul că în expunerea de motive cu privire la noul Cod penal s-a arătat clar că trebuie să se aibă în vedere şi normele de drept internaţional. Or, textul de lege criticat este în contradicţie cu normele de drept internaţional incidente, respectiv art. 3 lit. a)
 şi art. 6 paragraful 1 lit. a) din Protocolul împotriva traficului ilegal de migranţi pe calea terestră, a aerului şi pe mare
, adiţional la Convenţia Naţiunilor Unite împotriva criminalităţii transnaţionale organizate
, adoptate la New York la 15 noiembrie 2000, ceea ce duce şi la încălcarea dreptului la un proces echitabil, libertăţii individuale şi dreptului la o justiţie unică, imparţială şi egală. Aceasta deoarece, prin normele din protocol antereferite, se prevede în definiţia infracţiunii simple o condiţie esenţială, intenţia calificată prin scop, respectiv obţinerea de mijloace financiare sau alte foloase materiale. Or, în textul de lege criticat scopul îl reprezintă trecerea ilegală a frontierei de stat. În aceste condiţii textul de lege criticat este neconstituţional, deoarece legiuitorul trebuia să transpună exact textele din protocol. În punctele de vedere transmise de autorităţi se arată că legiuitorul român poate să adopte măsuri mai severe, astfel cum prevăd art. 4 din protocol
 şi art. 34 alin. (1) din Convenţie
, anterior menţionate. Este adevărat că se pot adopta măsuri mai severe, însă numai cu respectarea legislaţiei internaţionale. Astfel, forma simplă a infracţiunii nu trebuia să deroge de la prevederile art. 3 lit. a)
 şi ale art. 6 paragraful 1 lit. a) din protocol
, legiuitorul putând reglementa alte variante agravante. Există riscul ca în aplicarea textului de lege criticat să fie condamnată arbitrar orice persoană ca subiect activ al infracţiunii sau pentru o formă de participaţie, cum ar fi complicitatea, în condiţiile în care reglementarea internaţională a încercat să excludă membrii de familie, rudele, organizaţiile nonguvernamentale sau religioase care intenţionează să acorde ajutor umanitar. În lipsa reglementării scopului există, de asemenea, riscul ca victimele traficului să fie considerate autori sau complici la infracţiune, ceea ce aduce atingere art. 5
 şi art. 19 din protocol
, precum şi reglementărilor Convenţiei privind statutul refugiaţilor
, încheiată la Geneva la 28 iulie 1951. Pentru toate aceste motive, textul de lege criticat aduce atingere art. 1 alin. (5) din Constituţie
, norma nu este clară, precisă şi previzibilă şi nu oferă securitate juridică. Legiuitorul ar fi trebuit să respecte prevederile art. 6
 şi art. 22 din Legea nr. 24/2000
, ce obligă autorităţile să armonizeze legislaţia naţională cu cea internaţională, respectiv textul de lege criticat cu art. 3 lit. a)
 şi art. 6 paragraful 1 lit. a) din protocol
.
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.