Inapoi la Cautare

DECIZIE 391 /2019


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 39 alin. (5) din Legea nr. 346/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Apărării Naţionale


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 16.07.2019, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (16.07.2019) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


	

┌──────────────┬───────────────────────┐
│Valer Dorneanu│- preşedinte │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Petre Lăzăroiu│- judecător │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Mircea Ştefan │- judecător │
│Minea │ │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Daniel Marius │- judecător │
│Morar │ │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Livia Doina │- judecător │
│Stanciu │ │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Simona-Maya │- judecător │
│Teodoroiu │ │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Marieta Safta │- │
│ │prim-magistrat-asistent│
└──────────────┴───────────────────────┘


    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 39 alin. (5) din Legea nr. 346/2006
 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Apărării Naţionale, excepţie ridicată de instanţa de judecată, din oficiu, în Dosarul nr. 180/2/2019 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 529D/2019.

    2. Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din data de 28 mai 2019, în prezenţa reprezentanţilor părţilor şi a apărătorului ales prezent, precum şi cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Liviu Drăgănescu, fiind consemnate în încheierea de şedinţă de la acea dată, când, în temeiul dispoziţiilor art. 57
 şi al art. 58 alin. (3) din Legea nr. 47/1992
, Curtea a amânat pronunţarea asupra cauzei pentru data de 4 iunie 2019, când a pronunţat prezenta decizie.

    CURTEA,

    având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    3. Prin Încheierea din 28 februarie 2019, pronunţată în Dosarul nr. 180/2/2019, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 39 alin. (5) din Legea nr. 346/2006
 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Apărării Naţionale. Excepţia a fost ridicată de instanţa de judecată, din oficiu, în dosarul menţionat, având ca obiect acţiunea reclamantului Ministerul Apărării Naţionale, prin care se solicită anularea Decretului nr. 1.331/2018, emis de Preşedintele României pentru prelungirea mandatului de şef al Statului Major al Armatei pentru pârâtul Ciucă Gheorghe Nicolae-Ionel pentru durata de 1 an.

    4. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate instanţa de judecată se referă mai întâi la admisibilitatea acesteia, apreciind, în esenţă, că în cauză nu este în discuţie „numai o chestiune de interpretare“ a textului criticat, sens în care sunt susţinerile părţilor, ci „inclusiv imprecizia acestuia cu conotaţie neconstituţională“. De asemenea, apreciază că excepţia de neconstituţionalitate are legătură cu soluţionarea cauzei, „date fiind obiectul cauzei şi textele legale incidente, pe care părţile şi-au bazat argumentele“. În continuare, instanţa susţine că art. 39 alin. (5) din Legea nr. 346/2006
 este neconstituţional, în sensul că tinde să limiteze atribuţiile constituţionale ale Preşedintelui României, în ceea ce priveşte calitatea sa de comandant suprem al forţelor armate române, potrivit art. 92 alin. (1) teza întâi din Constituţie
. Se susţine că, prin prisma aceloraşi prevederi constituţionale, textul de lege criticat încalcă şi prevederile art. 80 alin. (1) din Constituţie
, întrucât „îi limitează şefului statului rolul esenţial de garant al independenţei naţionale, al unităţii şi al integrităţii teritoriale a ţării, deoarece induce soluţia partajării atribuţiilor şefului statului cu deţinătorii altor funcţii publice înalte, dar care nu sunt menţionaţi în aceste texte constituţionale, anume ministrul apărării naţionale“. Potrivit motivării instanţei, calitatea de comandant al forţelor armate, respectiv atribuţia constituţională a Preşedintelui României de comandant suprem militar, conferită de art. 92 alin. (1) din Constituţie
, nu este circumscrisă de textul constituţional niciunei intermedieri sau limitări, nu este condiţionată de acţiunile sau inacţiunile altor actori politici, indiferent de poziţionarea acestora în stat. Acolo unde legiuitorul constituant a dorit „să supună decretul preşedintelui unei cenzuri“, prin contrasemnarea sa de către prim-ministru, a prevăzut expres aceste ipoteze, cum sunt cele enumerate în art. 100 alin. (2) din Constituţie
. Similare sunt şi cazurile în care preşedintele îşi exercită anumite atribuţii pe baza propunerilor altor autorităţi publice sau formulate de înalţi demnitari, când decretul preşedintelui nu poate fi emis în absenţa propunerilor respective (de exemplu, art. 125
 şi art. 134 din Constituţie
, referitoare la numirea în funcţie a magistraţilor definitivi, inclusiv a judecătorilor inamovibili). De asemenea, art. 92 alin. (1) din Constituţie
 nu are nicio trimitere la vreo lege („potrivit legii“), care să detalieze ulterior modul de organizare şi funcţionare a forţelor armate. Se conchide astfel că preşedintele României „îşi poate exercita această atribuţie constituţională esenţială pentru fiinţa statului de management al forţelor armate“ în cadrul normativ creat de art. 92 alin. (1)
, anume exercită direct atribuţia şi calitatea de comandant al forţelor armate.

    5. Expunând „atribuţii tipice ale şefului statului în calitatea sa de comandant suprem al forţelor armate“, cu referire la dispoziţiile art. 92
 şi art. 93 din Constituţie
, instanţa de judecată arată că pentru punerea lor în executare, „şeful statului are obligaţia conlucrării cu Parlamentul, (...) dar şi cu prim-ministrul, cu care partajează asumarea juridică a decretelor, pe care prim-ministrul le contrasemnează, conform art. 100 alin. (2) din Constituţie
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.