Inapoi la Cautare

DECIZIE 384 /2019


referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a Legii pentru modificarea art. 9 alin. (1) din Legea nr. 213/1998 privind bunurile proprietate publică şi pentru trecerea unui imobil din domeniul public al statului şi din administrarea Instituţiei Prefectului - Judeţul Bacău, în domeniul public al judeţului Bacău


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 20.07.2019, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (20.07.2019) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


	

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Petre Lăzăroiu │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mircea Ştefan Minea│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Simona-Maya │- judecător │
│Teodoroiu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristina Cătălina │- │
│Turcu │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘


    1. Pe rol se află soluţionarea obiecţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii pentru modificarea art. 9 alin. (1) din Legea nr. 213/1998
 privind bunurile proprietate publică şi pentru trecerea unui imobil din domeniul public al statului şi din administrarea Instituţiei Prefectului - Judeţul Bacău, în domeniul public al judeţului Bacău, obiecţie formulată de Preşedintele României.

    2. Obiecţia de neconstituţionalitate a fost înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. 3.323 din 25 aprilie 2019 şi constituie obiectul Dosarului nr. 1.095 A/2019.

    3. În motivarea obiecţiei de neconstituţionalitate autorul sesizării arată că bunul ce face obiectul transmiterii prin legea criticată este calificat, prin lege organică, drept bun ce face obiectul exclusiv al proprietăţii publice, sens în care face referire la art. I pct. nr. 29 din anexa la Legea nr. 213/1998
.

    4. Referitor la încălcarea art. 1 alin. (5) din Constituţie
 privind cerinţele de calitate ale legii, autorul susţine că, prin art. I din legea supusă controlului, se modifică dispoziţiile art. 9 alin. (1) din Legea nr. 213/1998
, în sensul adăugării posibilităţii trecerii unui bun din domeniul public al statului în domeniul public al unei unităţi administrativ-teritoriale prin lege, fără a se face distincţie dacă bunurile fac sau nu fac obiect exclusiv al proprietăţii publice. În aceste condiţii, norma criticată este neclară, lipsită de precizie şi previzibilitate, în raport cu teza întâi a art. 860 alin. (3) din Codul civil.
 În prezenţa unor modalităţi alternative de trecere a unui bun din domeniul public al statului în domeniul unei unităţi administrativ-teritoriale nu este clar ce modalitate va fi aleasă şi în baza căror criterii.

    5. Din această perspectivă se apreciază că reglementarea incompletă din conţinutul art. I - fără menţionarea condiţiilor în care un astfel de transfer poate fi făcut prin lege - încalcă exigenţele de calitate a legii, instituite de art. 1 alin. (5) din Constituţie
, reprezentând, totodată, şi o încălcare a separaţiei puterilor în stat, statuată prin art. 1 alin. (4) din Constituţie
, în condiţiile în care s-ar permite legiuitorului să transfere bunuri ut singuli, care nu fac obiect exclusiv al proprietăţii publice, încălcându-se competenţa Guvernului de a adopta o hotărâre în acest sens.

    6. Autorul arată că, prin Decizia nr. 406 din 15 iunie 2016
, Curtea Constituţională a reţinut că actele normative prin care se poate face trecerea bunurilor din domeniul public al statului în domeniul public al unităţilor administrativ-teritoriale sunt fie legile organice de modificare a legii organice prin care bunurile au fost declarate obiect exclusiv al proprietăţii publice a statului, fie hotărârile Guvernului, atunci când bunurile nu constituie obiect exclusiv al proprietăţii publice a statului.

    7. În aceste condiţii, autorul observă că, în situaţia particulară a imobilelor ce fac obiect exclusiv al proprietăţii publice a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale, singura posibilitate de transmitere a acestor bunuri din domeniul public al statului în domeniul public al unităţilor administrativ-teritoriale este aceea ut singuli, prin legea organică de modificare a legii organice prin care imobilul a fost declarat obiect exclusiv al proprietăţii publice. În acest context, singura situaţie particulară în care Parlamentul poate adopta o lege prin care să se realizeze un transfer ut singuli este aceea în care bunul vizat face obiect exclusiv al proprietăţii publice a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale. Or, prin modificarea adusă art. 9 alin. (1) din Legea nr. 213/1998
 şi prin reglementarea trecerii unui bun din domeniul public al statului în domeniul public al unei unităţi administrativ-teritoriale prin lege, se deschide posibilitatea adoptării unor legi cu caracter individual pentru bunuri aflate în proprietatea publică a statului, dar care nu fac obiectul exclusiv al proprietăţii publice. Acest lucru contravine rolului Parlamentului şi funcţiei sale de legiferare, precum şi principiului separaţiei puterilor în stat.

    8. Autorul face referire la jurisprudenţa Curţii Constituţionale cu privire la caracterul general normativ al legii (a se vedea, în acest sens, Decizia nr. 494 din 21 noiembrie 2013
, Decizia nr. 574 din 16 octombrie 2014
, paragraful 21, şi Decizia nr. 777 din 28 noiembrie 2017
, paragraful 24). În acest context se arată că adoptarea unor legi cu caracter individual, aşa cum a reţinut Curtea Constituţională în jurisprudenţa precitată, aduce atingere principiului separaţiei şi echilibrului puterilor în stat, consacrat de art. 1 alin. (4) din Constituţie
, ceea ce afectează legea în ansamblu. O lege adoptată în condiţiile de mai sus contravine principiului constituţional al egalităţii în drepturi, astfel cum îşi găseşte expresie în art. 16 alin. (1) din Legea fundamentală
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.