Inapoi la Cautare

DECIZIE 209 /2019


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 31 teza întâi din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, în forma anterioară modificării prin Legea nr. 182/2016 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 16.07.2019, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (16.07.2019) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


	

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Petre Lăzăroiu │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mircea Ştefan Minea│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniel Marius Morar│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Simona-Maya │- judecător │
│Teodoroiu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cosmin-Marian │- │
│Văduva │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Liviu Drăgănescu.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 31 teza întâi din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008
 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, în forma în vigoare la data de 12 iunie 2015, excepţie ridicată de Szocs Laszlo în Dosarul nr. 234/43/2015/a4 al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 407D/2018.

    2. La apelul nominal se prezintă, pentru autorul excepţiei de neconstituţionalitate, domnul avocat Peter Zoltan, cu împuternicire avocaţială depusă la dosar, şi consilierul juridic din partea Agenţiei Naţionale de Integritate, cu delegaţie depusă la dosar, procedura de citare fiind legal îndeplinită.

    3. Magistratul-asistent referă asupra faptului că partea Agenţia Naţională de Integritate a depus concluzii scrise la dosarul cauzei, în sensul respingerii, ca neîntemeiată, a excepţiei de neconstituţionalitate.

    4. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul avocatului autorului excepţiei de neconstituţionalitate, care solicită admiterea acesteia, arătând că se încalcă principiul egalităţii şi cel al nediscriminării prevăzute de Constituţie
, pentru că este aplicat tratament diferenţiat unor situaţii similare.

    5. Criteriul tratamentului diferenţiat nu este obiectiv, având în vedere că autorul niciodată nu a săvârşit niciun act de comerţ din perspectiva căruia să fie considerat profesionist în terminologia actuală. Din punctul de vedere al criteriului subiectiv, membrii întreprinderii familiale se află în situaţie identică cu asociaţii unei societăţi cu răspundere limitată, societăţi pe acţiuni şi cu asociaţii comanditaţi ai societăţii în comandită simplă şi cu asociaţii comanditaţi ai societăţii în comandită pe acţiuni. Cu toate acestea, doar membrul întreprinderii familiale este considerat profesionist ope legis. În aceste condiţii, autorul s-a găsit într-o situaţie de incompatibilitate care îi îngrădeşte dreptul de a candida în alegerile locale.

    6. În final, arată că excepţia se impune a fi admisă şi dintr-o perspectivă teleologică, respectiv a faptului că legiuitorul a abrogat în mod implicit, în decembrie 2016, soluţia legislativă criticată.

    7. Având cuvântul, consilierul juridic pune concluzii de respingere, ca neîntemeiată, a excepţiei de neconstituţionalitate. Prevederea legală este expresă şi concisă şi poate fi privită din perspectiva scopului Legii nr. 161/2003
 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, şi anume integritatea în exercitarea funcţiei publice. Prevederea criticată nu conţine norme discriminatorii, aplicându-se în mod egal tuturor categoriilor vizate de ipoteza sa. Cu privire la comercianţii persoane fizice, nu există analogie între membrii întreprinderii familiale, pe de o parte, şi acţionarii şi asociaţii persoanelor juridice, pe de altă parte, întrucât aceştia din urmă nu pot desfăşura activităţi economice, nu participă în mod direct la conducerea societăţii şi nu răspund cu patrimoniul personal pentru prejudiciul respectivei societăţi.

    8. Având cuvântul, reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, arătând că nu se încalcă principiul egalităţii cetăţenilor în faţa legii, textul criticat aplicându-se tuturor persoanelor aflate în aceeaşi situaţie.

    CURTEA,

    având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    9. Prin Încheierea din 26 februarie 2018, pronunţată în Dosarul nr. 234/43/2015/a4, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 31 teza întâi din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008
 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, în forma în vigoare la data de 12 iunie 2015. Excepţia a fost ridicată de Szocs Laszlo, recurent-reclamant într-o cauză având ca obiect anularea unui raport de evaluare al Agenţiei Naţionale de Integritate de constatare a existenţei unei incompatibilităţi.

1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.