Inapoi la Cautare

DECIZIE 180 /2019


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (2) din Codul penal


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 26.06.2019, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (26.06.2019) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mircea Ştefan Minea│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Simona-Maya │- judecător │
│Teodoroiu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Afrodita Laura │- │
│Tutunaru │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Iuliana Nedelcu.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (2) din Codul penal
, excepţie ridicată de reprezentantul Ministerului Public în Dosarul nr. 15/81/2016 al Curţii Militare de Apel Bucureşti şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 1.609D/2017.

    2. La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca neîntemeiată, a excepţiei de neconstituţionalitate. Astfel, dispoziţiile art. 5 alin. (2) din Codul penal
 care permit aplicarea, ca lege penală mai favorabilă, a unor acte normative declarate neconstituţionale sau respinse prin lege, cum este cazul - ordonanţelor de urgenţă -, sunt considerate ca fiind neconstituţionale, încălcând forţa obligatorie a deciziilor Curţii Constituţionale. Apreciază că aceasta nu este o problemă de constituţionalitate, ci una de prioritizare a principiilor care acţionează în mod concomitent, iar, când există astfel de situaţii, legiuitorul va opta pentru una dintre ele. În cazul de faţă s-a făcut opţiunea în favoarea principiului legii penale mai favorabile, lăsând alături principiul forţei obligatorii a deciziilor Curţii Constituţionale. De altfel, într-o astfel de situaţie a fost pusă şi Curtea Constituţională într-o decizie privind imprescriptibilitatea când, fiind în concurenţă principiul dreptului la viaţă şi principiul prescriptibilităţii, Curtea a optat pentru principiul dreptului la viaţă. Nefiind situaţii care să creeze stări de neconstituţionalitate, concluziile reprezentantului Ministerului Public sunt de respingere.

    CURTEA,

    având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    4. Prin Încheierea din 27 aprilie 2017, pronunţată în Dosarul nr. 15/81/2016, Curtea Militară de Apel Bucureşti a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (2) din Codul penal
, excepţie ridicată de procuror într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei cauze penale în apel.

    5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că prevederile legale menţionate încalcă dispoziţiile constituţionale ale art. 1 alin. (3)
, (4)
 şi (5)
 referitoare la statul de drept, la principiul separaţiei şi echilibrului puterilor şi la calitatea legilor, ale art. 16
 referitoare la Egalitatea în drepturi şi ale art. 147 alin. (1)
 şi (4)
 referitoare la efectele deciziilor Curţii Constituţionale. Astfel, dispoziţiile legale declarate neconstituţionale nu pot constitui o lege penală mai favorabilă, o astfel de prevedere încurajând fenomenul infracţional la nivel înalt, ştiut fiind că prin adoptarea unor acte normative vădit neconstituţionale se obţine beneficiul exonerării de răspunderea penală, atenuarea sau înlocuirea răspunderii penale ori, după caz, de executare a pedepsei.

    6. Cetăţenii care se află în situaţii juridice reglementate prin acte normative care sunt declarate neconstituţionale au instituit, prin art. 5 alin. (2) din Codul penal
, privilegiul de a li se considera ca lege penală mai favorabilă un act contrar Legii fundamentale
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.