Inapoi la Cautare

DECIZIE 172 /2019


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 24 alin. (2) din Legea nr. 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 19.06.2019, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (19.06.2019) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


	

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mircea Ştefan Minea│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Simona-Maya │- judecător │
│Teodoroiu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Irina-Loredana │- │
│Gulie │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Loredana Veisa.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 24 alin. (2) din Legea nr. 165/2013
 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România, excepţie ridicată de Andrei Ovidiu Iancu şi Robert Ionel Ştefan, ambii prin mandatar Ionel Mircea Coman, în Dosarul nr. 9.517/3/2016 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a III-a civilă şi pentru cauze cu minori şi de familie şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 399D/2018.

    2. La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată. În acest sens se arată că prevederea legală criticată se încadrează în sfera măsurilor cu caracter general, sugerate chiar de către Curtea Europeană a Drepturilor Omului, fiind fără relevanţă data încheierii contractului de cesiune, respectiv anterior intrării în vigoare a Legii nr. 165/2013
 sau ulterior acestui moment, preţul plătit de către cesionar sau calitatea acestuia, de cesionar iniţial sau subsecvent.

    CURTEA,

    având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    4. Prin Încheierea din 23 ianuarie 2018, pronunţată în Dosarul nr. 9.517/3/2016, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a III-a civilă şi pentru cauze cu minori şi de familie a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 24 alin. (2) din Legea nr. 165/2013
 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România. Excepţia a fost invocată de Andrei Ovidiu Iancu şi Robert Ionel Ştefan într-o cauză având ca obiect soluţionarea contestaţiei formulate împotriva unei decizii de invalidare emise de Comisia Naţională pentru Compensarea Imobilelor.

    5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată că textul de lege criticat nu face distincţie între cesionarul care a plătit fostului proprietar sau moştenitorilor acestuia, înainte de intrarea în vigoare a Legii nr. 165/2013
, un preţ derizoriu, sub valoarea preţului de piaţă al imobilului, pe de o parte, şi cesionarul subsecvent, care a plătit cesionarului iniţial, după intrarea în vigoare a Legii nr. 165/2013
, un preţ relativ just şi în concordanţă cu valoarea tranzacţionării pe piaţă a bunului imobil.

    6. Se mai arată că, prin Decizia Curţii Constituţionale nr. 197 din 3 aprilie 2014
, s-a statuat că opţiunea legiuitorului de a exclude de la măsura reparatorie a restituirii în natură, precum şi de la cea a compensării integrale prin puncte a persoanelor în patrimoniul cărora a fost transmis, prin intermediul unor contracte cu titlu oneros, dreptul de a obţine măsurile reparatorii, apare ca fiind justificată în mod obiectiv şi rezonabil, dat fiind faptul că asupra acestora din urmă nu s-au răsfrânt direct sau indirect măsurile de preluare abuzivă. Se arată însă că situaţia cesionarilor din prezenta cauză este diferită, în sensul în care aceştia sunt cesionari subsecvenţi, care au obţinut dreptul la măsurile reparatorii de la cesionarul iniţial, înainte de intrarea în vigoare a Legii nr. 165/2013
, ceea ce a determinat achitarea unui preţ just cesionarului iniţial, în conformitate cu valoarea de piaţă a imobilului. Se susţine, în acest sens, că, din acest punct de vedere, nu a existat o încercare de fraudare a persoanelor îndreptăţite sau a moştenitorilor acestora, astfel încât lipsa instituirii unei despăgubiri la valoarea efectiv plătită de către cesionari, în temeiul textului de lege criticat, echivalează cu repararea unei nedreptăţi cu o altă nedreptate.

    7. Se mai susţine că nu poate fi aplicat un tratament similar cesionarilor iniţiali şi cesionarilor subsecvenţi, dat fiind faptul că nu au plătit acelaşi preţ, iar tranzacţionarea drepturilor litigioase s-a făcut la momente diferite în timp, faţă de intrarea în vigoare a Legii nr. 165/2013
. Se mai arată că cesionarii subsecvenţi ar trebui să obţină aceeaşi valoare a despăgubirii ca şi foştii proprietari sau moştenitorii acestora, având în vedere faptul că aceştia au achitat un preţ apropiat de valoarea de piaţă a imobilului.

1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.